In Memoriam: Frans de Jong

Afgelopen week bereikte ons het droevige nieuws dat Frans de Jong, oud-manager en voormalig algemeen directeur van Stichting Topvolleybal Dynamo, op 75-jarige leeftijd is overleden op zijn geliefde Bonaire.

Frans, tot dan toe zeer actief bij tennisclub ‘De Manege’, werd in 1996 door de toenmalige voorzitter van Stichting Topvolleybal Dynamo Reinier van Dijk en technisch directeur Paul van Sliedrecht benaderd voor de functie van teammanager. In de vervolggesprekken die Frans daarna voerde met Toon Gerbrands en Adri de Wilde, werden ook de mindere kanten van de werkzaamheden als manager benoemd. Ondanks, of misschien ook wel juist mede daardoor, zei Frans ‘ja’ tegen deze functie. Het was kenmerkend voor Frans dat hij het wiel niet opnieuw ging uitvinden. In plaats daarvan stapte hij in de auto en reed naar het hoofdkantoor van de Nevobo, destijds nog in Woerden. Daar leerde hij van Dick Duurkoop het reilen en zeilen binnen de voor hem tot dan toe vreemde volleybalwereld.

Onder leiding van Frans de Jong werd de organisatie rondom het eerste herenteam van Piet Zoomers/D verder geprofessionaliseerd. In zijn tijd als manager en directeur bij Piet Zoomers/D werd de ploeg zes keer landskampioen, won vier keer de nationale beker en werd vijf keer de nationale supercup gewonnen. De mooiste prijs en herinnering is wel de winst in de CEV Top Teams Cup in 2003 in de Mheenhal in Apeldoorn. Frans zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat ‘final four’ in Apeldoorn werd gespeeld.

Door de jaren heen werd Frans de Jong ook een bekend gezicht bij diverse andere volleybalorganisaties. Hij werd voorzitter van de Vereniging Top Volleybal, de vereniging waarvan alle eredivisieteams, zowel dames als heren, lid waren. De VTV vertegenwoordigde de clubs en behartigde hun belangen bij de Nevobo. Tevens was hij lid van het toenmalige Top League Bureau van de Nevobo.

Met zijn kennis en contacten inzake het internet en zijn toenemende liefde voor de volleybalsport, startte Frans tijdens zijn Dynamo-periode met de Volleybalkrant.nl. Hij was hiervan destijds eigenaar en eindredacteur. Tot op de dag van vandaag is deze website nog altijd een uiterst succesvol medium om op de hoogte te blijven van het uitgebreide en actuele volleybalnieuws. Bij zijn afscheid werd Frans de Jong door de Nevobo onderscheiden met de gouden bondsspeld vanwege zijn verdiensten voor het nationale volleybal.

In het laatste gedeelte van zijn periode bij Dynamo was Frans ook zeer nauw betrokken bij de bouw van Omnisport, vooral waar het ging om de inrichting van de Topsporthal. Hij leverde hieraan een belangrijke bijdrage. Het is mede zijn verdienste dat de zaken goed werden geregeld en dat de zaal tot op de dag van vandaag voldoet aan de eisen voor nationaal en internationaal volleybal. Om dit te kunnen bereiken diende Frans in sommige gevallen de strijd aan te gaan met bestuurders van de gemeente Apeldoorn, en ook binnen de eigen vereniging leidde het wel eens tot discussies. Frans had hierover echter een uitgesproken mening en stak deze nooit onder stoelen of banken.

Frans was een voorbeeld voor hoe zaken geregeld moesten worden. Hij stelde voor alles een plan op en had vooraf al bedacht hoe één en ander diende te verlopen. Frans was een denker én doener. Er zijn binnen de sportwereld vele voorbeelden van bestuurders die het denken te weten. Frans dacht het niet alleen, hij wist het ook. En hij was ook niet te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken! Een voorbeeld was de eerste officiële wedstrijd in Omnisport, de Champions League wedstrijd tegen het Belgische Knack Roeselare. De atletiek- en wielerhal was nog volop in aanbouw en het clubhuis van Dynamo was ook nog niet gereed, maar door de creativiteit en het doorzettingsvermogen van Frans speelden de mannen van Piet Zoomers/D op 25 oktober 2007 in een uitverkochte Topsporthal hun eerste officiële wedstrijd.
Frans de Jong speelde een belangrijke rol bij de professionalisering van het internationale volleybal in Apeldoorn. Dankzij de wijze waarop hij de organisatie destijds heeft  neergezet staan wij er als Dynamo bij de Europese Volleybalbond CEV nog altijd erg goed op. Dit is dus grotendeels de verdienste van Frans.

In 2009 stopte Frans bij Dynamo en in 2010 emigreerde samen met echtgenote Babs naar Bonaire.

Het bestuur van de Stichting Topvolleybal Dynamo wenst Babs en de overige familie heel veel sterkte. Het wegvallen van Frans is een groot gemis!