Draisma Dynamo gaat landstitel verdedigen, play-off finale bereikt

Vaak zat het dit seizoen tegen, zaterdagavond zat voor de verandering eens alles mee. Door zelf met 3-1 te winnen van Active Living Orion deed Draisma Dynamo zaterdagavond wat het moest doen. Doordat Sliedrecht Sport tegelijkertijd Amysoft Lycurgus met 3-1 bedwong, werd het zelfs door de allergrootste optimist niet meer mogelijk gehouden scenario alsnog bewaarheid: in extremis bereikte Draisma Dynamo de play-off finale!

Dat alle acht Dynamo-jeugdteams die deelnamen aan de Open Club kampioenschappen zich verzekerden van een plek in de eindstrijd, maakte van de paaszaterdag van 2022 al een onvergetelijke. Dat de regerend landskampioen z’n titel vanaf volgende week zelf kan gaan verdedigen zorgde in een goed gevuld Omnisport voor een extra feeststemming. De harde kern van de Nico Manenschijn supportersclub uit Deventer, die het beoogde afscheid van hun held luister kwam bijzetten, is nog minstens drie keer welkom om Nico en zijn ploeggenoten even succesvol vooruit te schreeuwen zoals zij zaterdagavond deden. De bloemen voor Manenschijn, Jeroen Rauwerdink, Frits van Gestel, Daan Haanappel en assistent-trainer Renzo Verschuren konden na afloop weer terug naar de bloemist. De Draisma Dynamo-carrière van het illustere kwintet wordt met minimaal drie weken verlengd. Het Omnisport beleefde een zinderende volleybalavond zoals ze die niet vaak genoeg kan beleven.

Als de ingezette lijn tijdens de komende finalereeks kan worden doorgetrokken, kan het afscheid van Nico, Jeroen, Frits, Daan en Renzo binnenkort wel eens plaatsvinden op het stadhuis van Apeldoorn, gelijktijdig met een grootse huldiging die ’s lands sterkste volleybalploeg een jaar geleden ontzegd bleef… Al gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat het daar na de eerste set niet bepaald naar uitzag. Ook zonder de geblesseerde Adam White liet het dit seizoen ongenaakbare Orion de thuisploeg weinig illusies: 15-25. Doordat Lycurgus in Sliedrecht het eerste bedrijf eveneens winnend afsloot, leek plaatsing voor de play-off finale op dat moment voor Draisma Dynamo verder weg dan ooit. Wat zich aansluitend zowel in Apeldoorn als 115 kilometer verder westwaarts in Sliedrecht afspeelde, had zelfs de legendarische filmregisseur Alfred Hitchcock niet beter kunnen verzinnen.

Voor Draisma Dynamo viel alles precies zo op z’n plaats zoals zou moeten. Met de scores 25-17, 25-22 en 25-17 won het zelf de volgende sets en verzekerde zich zo van de benodigde drie punten. Belangrijker nog was dat Sliedrecht Sport in eigen hal hetzelfde deed tegen Lycurgus. Door die onverwachte Sliedrechtse zege bleef Draisma Dynamo de Groningers in de eindrangschikking voor en kaapte in navolging van Orion het tweede finaleticket weg.

Frits van Gestel kon na afloop zijn geluk niet op. “Dat we konden winnen, stond wel vast. Al had ik niet verwacht dat die andere wedstrijd zo zou eindigen zoals die geëindigd is. Nee, we wisten geen tussenstanden. We hadden van tevoren afgesproken om ons volledig op onze eigen wedstrijd te concentreren en dan zouden we wel zien waar het schip zou stranden. Ik vind het supervet dat ik m’n carrière kan afsluiten met een finale. Het was wel een domper geweest als we na de bekerfinale ook de play-off finale niet zouden spelen.”

Van Gestel, die in zijn loopbaan al landskampioen werd met Zwolle (2015), Lycurgus (2018) en Draisma Dynamo (2021), verheugt zich op de komende finalereeks. “Ik kijk er vooral naar uit om de finale dit jaar mét publiek te spelen. Ik had de data al vrijgehouden. Die stonden er al met potlood in en hoeven nu niet uitgegumd te worden. Ik zie er nu ook helemaal niet tegenop om op Tweede Paasdag te moeten trainen. De kansen zijn er om de titel te verdedigen. We moeten doorgaan waar we vandaag geëindigd zijn.”

In de best-of-five serie om de landstitel begint het als eerste in de kampioenspoule geëindigde Active Living Orion volgende week met een thuiswedstrijd. De speeldata zijn: zaterdag 23 april (Doetinchem), zaterdag 30 april (Apeldoorn), zondag 8 mei (Doetinchem) en evt. woensdag 11 mei (Apeldoorn) en zondag 15 mei (Doetinchem).