Bij Draisma Dynamo komen de emoties na verlies return in kwartfinale tegen Sliedrecht Sport

Wat was zaterdag 16 april jl. een dag vol volleybal met het NOJK, de kwartfinales bij de dames en de beslissing in de finalepoule bij de heren. Voor de liefhebbers was er veel te kiezen, maar juist dát zorgde voor een immens dilemma. De jeugdspeelsters van Draisma Dynamo Dames 1 wilden graag de return tegen Sliedrecht Sport spelen én met hun leeftijdsgenoten strijden voor een finaleplek op de jeugdkampioenschappen. De ‘keuze’ viel op het spelen met (en coachen van) de B- en A-jeugd, met als gevolg dat D1 met een sterk uitgedund team aan de return tegen de landskampioen begon. In een, vanwege bovengenoemde reden, sfeerloze ambiance knokte Dynamo tegen beter weten in. Verstandelijk nog één keer opladen, maar gevoelsmatig bezig met haar laatste wedstrijd van een zeer succesvol debuutjaar in de Eredivisie. Het naderende vertrek van vijf speelsters gaf het duel extra betekenis. Alleen in het begin van de eerste twee sets bleven beide ploegen dichtbij elkaar, maar de ruime setstanden (18-25, 16-25 en 14-25) laten zien dat de nummer 1 van de reguliere competitie terecht doorgaat naar de halve finale ten koste van de nummer 8. Trots en afscheid, de verklaring voor alle emoties na het laatste fluitsignaal.

Onze reis

Iets meer dan een jaar geleden ontvingen we van de Nevobo de Eredivisielicentie. Een waardering voor het laten zien van wat er bij Dynamo allemaal gebeurt. Meer dan een aanvraag op basis van toekomstplannen, maar realistisch en ambitieus. De sportieve uitdaging aangaan om de play-offs (lees: kwartfinales) te halen. Alleen mogelijk door in te zetten op individuele groei en ontwikkeling als team. Nu het laatste duel van 2021-2022 gespeeld is, kijken we graag kort terug. Het is ons zeker gelukt om Draisma Dynamo Dames 1 op de kaart te zetten. Eenvoudig ging het zeker niet, maar samen zijn er herinneringen gemaakt. De winst in de derby tegen Zwolle, voor veel publiek en met goed spel op donderdagavond tegen Team22. Het dubbele weekend tegen Eurosped om de aansluiting met de teams boven ons te houden. Het Finale weekend tegen Apollo en Set-Up met een onbeschrijflijk spannend slot. Maar … er is een heel proces voorafgaand en vele opofferingen waren nodig om tot deze prestaties te komen. Mentaal zijn we op de proef gesteld, maar hebben de ‘proef’ met verve doorstaan. De gedachte aan dit proces en de prestaties zorgde voor de emoties bij speelsters en staf.

Bedankt

Het eerste seizoen weer terug in de Eredivisie zit erop en het nieuwe team is (bijna) compleet. Ook voor 2022-2023 is de licentie voor Draisma Dynamo binnen en speelt D1 opnieuw op het hoogste volleybalniveau. Via onze socials en in meerdere persberichten zijn de blijvers, nieuwkomers en vertrekkers genoemd. Nu het laatste duel gespeeld is, willen we de vertrekkende speelsters Angelique Verheul, Danique Lambert, Kelly van de Haar, Heleen van der Heijden en Mable Hengeveld bedanken voor hun bijdrage aan alle successen. Ook vertrekkend trainer/coach Michael Beugelsdijk verdient een grote pluim voor al het werk bij het eerste damesteam en voor de talentontwikkeling bij de vereniging.

De goede weg

Ondanks het (verwachte) verlies van Dames 1 in de kwartfinales gaat deze zaterdag (16 april d.d.) de boeken in als een historische dag. Het bijna onmogelijke is toch mogelijk gebleken, want Heren 1 heeft in het laatste weekend hun Finale weten te halen. Ook de toekomst bij SV Dynamo ziet er goed uit. Alle 8 jeugdteams (!) hebben zich namelijk tijdens de halve finales van het NOJK weten te plaatsen voor de finale. Een prestatie die niet eerder in de geschiedenis voorgekomen is. Aan talentvolle speelsters (en spelers) dus geen gebrek en juist dát was de reden om te gaan voor promotie naar de Eredivisie. Wie van deze talenten in de komende jaren naar het eerste damesteam door kan stromen, bepaalt de tijd. In ieder geval kijken ze in Apeldoorn met voldoende vertrouwen naar de toekomst.