Draisma Dynamo pakt tegen Sliedrecht Sport laatste strohalm

Het flinterdunne koordje waarop de mannen van Draisma Dynamo balanceren, knapte zaterdagavond niet. Door de 3-1 overwinning tegen Sliedrecht Sport in het Omnisport pakte de titelverdediger de laatste strohalm. Draisma Dynamo mag derhalve hoop blijven koesteren op het bereiken van de play-off finale.

“Als we hadden verloren, dan was het klaar geweest”, besefte Nico Manenschijn een aantal minuten na het laatste punt. “Je moet iedere wedstrijd winnen. Maar dat hebben we dus niet gedaan. We hebben het niet meer in eigen hand. Al gaat het tegen Orion in elk geval nog wel ergens om. Er is ook eens een seizoen geweest waarin we om de derde en vierde plaats moesten spelen. Dat vond ik helemaal niks.”

Bijna anderhalf uur had Draisma Dynamo nodig om ook de tweede thuiswedstrijd in de play-off-reeks in winst om te zetten. Na drie nederlagen buitenshuis een bittere noodzaak. De kans op het bereiken van een finaleplaats, hoe miniem ook, blijft zodoende tot de laatste speelronde in de kampioenspoule gewaarborgd voor de landskampioen van 2021. Om de eindstrijd alsnog te behalen, moet er aanstaande zaterdag in de laatste thuiswedstrijd gewonnen worden van Active Living Orion en zijn misstappen van Amysoft Lycurgus noodzakelijk.

Nico Manenschijn, die met tien punten zijn persoonlijke bijdrage leverde aan de zege van zaterdagavond, spreekt de hoop uit dat Sliedrecht Sport in z’n laatste thuiswedstrijd tegen Lycurgus aan z’n sportieve plicht voldoet en nog één keer alles uit de kast haalt. “Het is afwachten wat Groningen gaat doen. Groningen is in principe beter dan Sliedrecht. De kans is minimaal dat ze winnen. Maar aan de andere kant hebben ze het zowel ons als Orion lastig gemaakt. Als het er een beetje spookt, wie weet…”

De afscheid nemende routinier wil er nog niet op vooruitlopen dat de wedstrijd tegen Orion weleens de laatste wedstrijd uit zijn lange carrière kan worden. “Ik wil daar nog niet aan denken, maar ik denk er wel aan. Maar dat is denk ik ook niet zo gek na twaalf jaar. Misschien wordt het ook wel niet mijn laatste wedstrijd. Je weet maar nooit. Als wij winnen van Orion en Sliedrecht stunt tegen Groningen, dan spelen we er misschien nog wel drie. Of zelfs nog meer.”

Setstanden Draisma Dynamo – Sliedrecht Sport: 25-20, 21-25, 25-18, 25-11.

Fotografie: Wout van Zoeren