Collectief strijdend Dames 2 viert eerste overwinning 2022

Dames 2 speelde afgelopen weekend thuis tegen Emmen’95, samengevat: een slechte start in set 1; een betere 2e set; een spannende 3e set; een verrassende opstelling in set 4 en een hectische set 5 waarbij de eerste 4 sets om en om gingen en de laatste set door de Apeldoornse selectie werd gewonnen. Aan het einde van de wedstrijd had Emmen’95 103 punten en Dames 2 102 punten. Begrijpelijk dat Emmen’95 met een “zuur verlies”, zoals te lezen valt op hun Instagram, terugreed naar Emmen.

Met een aangevulde selectie met Janne Koops en Maud Messing, vanwege o.a. het herstel van Jasmijn Leusveld en Lotte Leukenhaus en enkele blessures, trad Dames 2 na exact een maand aan voor pas de tweede wedstrijd van de tweede helft van de competitie.

Het gebrek aan ritme lag op de loer en afgesproken was om met veel plezier te gaan spelen. Immers er wordt nergens meer om gespeeld anders dan de quotiënt verdeling die niet het beeld zal gaan geven van de daadwerkelijke competitie en dus is elke spanning van de wedstrijden af.

Met Lieke als aanvoerder, Laure, Suzanne, Sara, Julia, Yolenthe en Cynthia werd er gestart. Emmen’95 begon direct met een kleine serie en pakte een kleine voorsprong. Hierna werd de druk nog meer opgevoerd door Silke Oost waardoor het in mum van tijd 2-12 stond. Ondertussen was er al een time-out geweest en was Maud erin gekomen voor Julia. Ondanks deze niet meer in te halen achterstand bleef de selectie uit Apeldoorn positief en vol vertrouwen. Het plezier om weer te kunnen en mogen spelen straalde ervan af.

Met een kleine serie van Laure; de dubbele wissel Janne voor Sara en An voor Lieke werd geprobeerd om nog iets in te lopen van de achterstand. Dit lukte ook door een mooie serie van Yolenthe maar helaas was het niet genoeg. Set 1 15-25.

Set 2 werd gestart als set 1. In een gelijk opgaande set kwam op 10-10 al de dubbele wissel van SV Dynamo. Op de service van Julia werd de eerste kleine voorsprong gepakt. Op de stand van 20-20 kwam Julia weer aan serve en zorgde voor het essentiële verschil want deze voorsprong werd niet meer uit handen gegeven. Set 2 25-22.

In set 3 startte An voor Sara en bleef de rest staan zoals de andere twee sets waren gestart. Op de service van An werd een kleine voorsprong gepakt (8-5). Op 14-12 kwamen Janne en Sara met de dubbele wissel er weer ingewisseld maar Emmen kwam direct daarna terug tot 14-14 en op de stand 18-18 werd de dubbele wissel na de service van Sara weer terug gewisseld. Ondanks dat Dames 2 als eerste bij de big points kwam, bleef het spannend tot 22-22. Emmen wist in ieder geval als eerste bij de 25 te komen en won dus de 3e set met 22-25.

Coach Luuk gooide in set 4 de opstelling radicaal om en zette Janne Koops en ook Maud Messing als passer-lopers in de basis die verder werd gecomplementeerd door Lieke, Suzanne, Yolenthe, Cynthia en An. Cynthia pakte haar rol als libero en stuurde Maud en Janne in de passlijn en op de services van Suzanne en An werd er een lekker gaatje geslagen (11-5). Ondanks de diverse spelerswissels en time-outs aan de kant van Emmen werd dit gat niet meer gedicht. Goede aanvallen van Janne en Maud, goed uitdekken van de eigen aanval en met plezier blijven spelen resulteerde in de setwinst. Set 4 25-21.

Lieke had in set 5 gekozen voor de service. Nadat Emmen’95 het eerste punt scoorde, viel Manon van der Laan – Doornenbal, o.a. oud speelster van SV Dynamo, ineens flauw. Dit zorgde voor veel hectiek maar gelukkig kwam Manon na enkele minuten weer bij. Toen ontstond er verwarring doordat de eerste official aangaf dat het 1-1 was in de stand. Na heel veel discussie kreeg Emmen’95 een gratis bonuspunt toegekend doordat de officials meenden dat Emmen nog een punt had gescoord. Dit tot woede van coach Luuk en libero Cynthia. Gelukkig wist Laure met de wijze woorden: “je kunt er niets meer aan doen en kijk naar voren, zet het om in positiviteit” de mindset te beinvloeden.

Emmen pakte het momentum en liep uit naar 1-5. SV Dynamo kwam terug tot 7-7 op de service van Maud en Yolenthe maar Emmen kwam het eerst bij de 8 en dus kantwissel. Op 10-9 spurtte Janne naar de kant en vroeg om een wissel omdat ze ineens niet lekker werd. Julia kwam voor Janne terwijl die richting kleedkamer ging. Dames 2 wist de focus te behouden en won zo de 5e set met 15-10. Een overwinning gekenmerkt door collectief hard werken met Cynthia in haar rol door haar teamgenoten verkozen tot winnaar van de Dynamo Draak.

Het team van coach Luuk Jothmann heeft weer wat ritme opgedaan. Hopelijk werkt dit door naar de kraker volgende week wanneer SV Dynamo Dames 2 aantreedt tegen Halley.

SV Dynamo is tot dusver het enige team dat gewonnen heeft van Halley. U bent welkom in Wehl waar de wedstrijd om 18.00 uur zal starten.