Dames 1 is teleurgesteld over niveau en tevreden over resultaat na winst tegen FAST

Vanwege meerdere corona besmettingen binnen de selectie en in de staf vraagt ook deze week om het omgaan met tegenslagen: annuleren wedstrijd van donderdagavond, incompleet trainen en de onzekerheid rondom het doorgaan van de zondagmiddagwedstrijd tegen naaste concurrent FAST. Gelukkig geen verlenging van de quarantaineplicht en dus net op tijd ‘klaar’ om in het prachtig ingerichte Omnisport tegen onze directe concurrent voor een plaats in de playoffs te spelen.

Dynamo begon uitstekend aan het duel waarin de spanning van het moeten en van het langdurig missen van onze aanvoerster Caya van Cooten gevoeld werd. Helaas slaagde de Apeldoornse meiden er niet in de voorsprong (van maximaal 5 punten) te behouden. Vanaf 13-13 tot 18-18 ging het gelijk op, maar een versnelling zorgde voor setwinst (25-21).

Ook de tweede set kende hetzelfde verloop, waarbij FAST met vier punten op rij (van 17-13 naar 17-17) het gaatje dichtte en vervolgens ook de setstanden op 1 – 1 bracht (23-25). In set 3 nam Dynamo weer brutaal de regie (11-6), waarbij het vertrouwen door wederom één sterke servicebeurt een tik kreeg en de stand weer helemaal in evenwicht was (13-13). Het nooit opgeven voordat de scheidsrechter fluit of de bal op de grond valt, werd ‘beloond’ met het laatste punt (25-23). In tegenstelling tot de eerste drie sets begon de thuisploeg uiterst zwak aan de vierde set (1-8). De inhaalrace duurde erg lang, doordat een korte serie op eigen service vaak eindigde met een eigen fout. Toch was Draisma Dynamo bij de ‘big points’ voldoende gefocust en was het FAST dat onder de druk van het moeten scoren bezweek (25-21).

Na afloop tevredenheid over de drie wedstrijdpunten, maar ook teleurgesteld over het niet halen en niet vast kunnen houden van het eigen niveau. Opnieuw een leerschool voor het jonge team van Dynamo dat met het zicht op de playoffs haar doelstelling voor het eerste seizoen weer terug in de Eredivisie lijkt te halen.

Geen matchreport

In de korte nabespreking werd al kritisch naar het eigen niveau gekeken. Het leidde tot voldoende aanknopingspunten om weer een stap vooruit te maken. Net zoals bij FAST was het wellicht de spanning die zorgde dat vrijuit spelen niet lukte. Toch laat de overwinning zien dat het niveau voldoende was. Een bevestiging vanuit de cijfers krijgen we alleen niet. Zelfs onze videoscout en data analist (Ronald Lemmers) was namelijk te ziek om te komen. We moeten het voor deze keer gewoon doen met ons gevoel.

Komende zondag

Met nog zes wedstrijden te spelen in de reguliere competitie speelt Draisma Dynamo D1 aankomende zondag om 15.30 uur in Meijel tegen Peelpush. Een gevecht om de achtste plaats op de ranglijst, want het verschil bedraagt nu slechts één punt in Apeldoornse voordeel (met twee wedstrijden meer gespeeld). Gezien de afsluiting van de A50 in het weekend begrijpen we de keuze om de wedstrijd via de livestream via www.draismadynamo.nl of www.volleybal.nl volgt.

Fotografie: Wout van Zoeren