Dames 1 verliest van Team 22 maar geeft visitekaartje af

Na een uiterst succesvol weekend heeft Draisma Dynamo D1 in haar debuutjaar het behalen van de playoffs helemaal in eigen hand. Wel zijn daarin de komende twee weken met het onderlinge treffen met Set-Up (donderdag 3 maart) en FAST (zondag 6 maart), beiden in Omnisport, uiterst belangrijk. De doelstelling vóór de wedstrijd tegen lijstaanvoerder Team22 stond dan ook geheel in het teken van het overbruggen van deze periode, het verbeteren van de prestatie ten opzichte van de ‘welkom terug’ wedstrijd en ‘flowen’. De setstanden doen vermoeden dat er sprake was van een ongelijke strijd. Niets was minder waar, want het waren de Apeldoornse meiden die brutaal in de eerste twee sets de leiding namen en de achterstand in set 3 in eerste instantie wisten te beperken tot één punt. Een beloning in de vorm van een extra set bleef echter uit en met 21-25, 17-25 en 20-25 ging de winst mee naar Papendal. In een vermakelijk duel waren er meerdere winnaars: Team22 met drie punten, Draisma Dynamo met het spel én het massaal aanwezige publiek dat genoot van de vrijheid en een interessant duel voorgeschoteld kreeg.

Waardig afscheid

Op een reguliere trainingsavond (donderdag 24 februari) werd na onderling overleg besloten ook de return in het Omnisport te spelen. Organiseren kunnen de vrijwilligers uitstekend en ook het inslaan werd zonder tussenkomst van een scheidsrechter opgestart (ze hoeven zich de volgende keer dus ook geen zorgen te maken als ze iets later zijn). Het massaal toegestroomde publiek, met ook een groep BSM-leerlingen van de KSG, liet zich met een spandoek zien en met een toeter horen. De sfeer zat er op het afscheid van lijnrechter Jan Kloosterboer goed in, die voorafgaand aan de wedstrijd door jurylid Jan Koehorst bedankt werd voor jarenlange trouw en kunde. Zijn carrière begon op het internationale Dynamotoernooi en eindigt ook in de volleybalhoofdstad van Nederland.

Brutaliteit

Net zoals in de laatste duels begon trainer/coach Michael Beugelsdijk met dezelfde ‘starting seven’. Voor het talententeam van Papendal geen verrassing en het wedstrijdplan bleef dus overeind. Dynamo koos er echter voor om meer door het midden en met meer risico te spelen. Aanvankelijk pakte het goed uit en nam de ‘thuisploeg’ brutaal de leiding (4-2 en 16-13). Talentcoach Erik Reitsma werd gedwongen een (achteraf blijkt succesvolle) time-out te nemen. Tot 19-19 bleef het gelijk opgaan, waarna Team22 versnelde en de eerste set met 25-20 won. Ook na de kantwissel begon Dynamo uitstekend aan set 2. De maximale voorsprong voor Dynamo bedroeg halverwege de set maar liefst vijf punten (13-8). Het moment waarop international Dambrink haar kwaliteiten liet zien. Vanaf 16-15 waren het de toenemende servicedruk, de mindere passing, de aanvalskracht en het aantal directe aanvalsfouten die het verschil maakten (17-25). Omdat opgeven geen optie is en er wel kansen in de eerste twee sets waren, werden slechts op een paar posities wisselingen doorgevoerd. De uit de jeugdopleiding van SV Dynamo afkomstige Aysha Meering (14 jaar) kreeg zo haar debuut in de Eredivisie en deed dat zeker niet onverdienstelijk. Met een enorme strijdlust gaf de jonge Apeldoornse ploeg zich niet zomaar gewonnen. Tot bijna aan de 20-punten grens was het een gelijke strijd (19-18), die pas aan het eind van de derde set in Arnhems voordeel werd beslist (25-20). Ondanks de zure nasmaak die verliezen altijd heeft, overheerst er bovenal trots en realisme.

Komende week: cruciale duels

Komende zaterdag zijn de NOJK-voorrondes en zondagmiddag vanaf 14.30 uur wordt er in en tegen Utrecht (VVU), de huidige nummer 6 van de competitie en halve finalist in de Nationale beker,  gespeeld. Daarna komt op donderdagavond 3 maart om 20.00 uur Set-Up ’65 in Apeldoorn op bezoek. Hetzelfde geldt voor FAST die zondagmiddag 6 maart vanaf 16.00 uur onze tegenstander in Apeldoorn is. Beide laatste duels lijken op dit moment cruciaal te zijn in de strijd om een plek in de playoffs te halen, terwijl in de wedstrijd tegen VVU alleen maar bonuspunten te halen zijn. Kortom weer voldoende volleybal in de sporthal en thuis (via www.draismadynamo.nl of www.volleybal.nl)  te kijken.

Fotografie: Wout van Zoeren