Draisma Dynamo D1 weet beter om te gaan met de omstandigheden en wint van Zwolle

Amper 18 uur na de bevestiging, om de competitiewedstrijd tegen Zwolle naar voren te halen en daarmee ruimte te creëren voor het plannen van de andere inhaalwedstrijden, begon de streekderby in Apeldoorn. Zonder enige verwachting begon het sterk gewijzigde en zeer verjongde Draisma Dynamo onder leiding van de na dit seizoen vertrekkende Michael Beugelsdijk goed aan de wedstrijd en anderhalf uur later barstte de vreugde los. Met prachtige statistieken en ruime setstanden (25-19, 25-12, 19-25 en 25-18) is de 3 – 1 overwinning van de thuisploeg geen geluk te noemen. Het resultaat als de beloning van niet klagen, doorgaan en investeren. In de afgelopen weken kreeg de ploeg namelijk na een verplichte quarantaine van vier speelsters ook nog eens te maken met twee langdurige blessures en op vrijdagavond jl. een ‘geïsoleerde’ corona-besmetting. De wedstrijdselectie werd zo uitgedund tot maar 10 ‘eigen’ speelsters, waarvan twee op een andere positie, en aangevuld met twee talentvolle speelsters (van 14 en 15 jaar) uit de succesvolle jeugdopleiding van SV Dynamo. Er alles aan doen om maar te kunnen spelen, om het ritme op te pakken en voor de doorstart van de competitie.

Doorstart van de competitie

Het bericht op woensdag over het besluit van de Nevobo om de reguliere competitie ‘gewoon’ uit te spelen werd in Apeldoorn met gejuich ontvangen. De reden van de vreugde? Het mogen spelen van veel wedstrijden om het ritme na de vele vrije weekenden weer op te pakken, in het belang van de ontwikkeling van (jeugd)speelsters. Dit besluit betekent voor alle Eredivisieteams het nemen van verantwoordelijkheid, er alles aan doen om de ingeplande wedstrijden te laten doorgaan (en eventueel speelsters uit lagere teams op de wedstrijddag toe te voegen). Het afgelasten van de uitwedstrijd in Sliedrecht kwam dan ook geheel onverwachts, immers de avond ervoor speelden ze nog de 1/8 finale van de Nationale beker. Hetzelfde gold voor de tegenstander van Zwolle. Gelukkig vonden we in Djopzz Regio Zwolle een medestander en werd in nog geen 1,5 uur tijd de competitiewedstrijd van 5 maart naar voren gehaald: op zaterdagavond 29 januari vanaf 19.00 uur in het Omnisport in Apeldoorn: Draisma Dynamo D1 – Djopzz Regio Zwolle. Nog geen 18 uur later blies de eerste scheidsrechter op zijn fluit van de streekderby. Zonder het meedenken en meedoen van alle vrijwilligers was het nooit gelukt. Zaalteam, (social) media team, clubhuiscommissie, beheerders van Omnisport (Libéma), (stadion)speaker/dj, telsters en alle anderen, bedankt!

Over de wedstrijd

De sensationele overwinning doet vermoeden dat de équipe van Apeldoorner Eric Meijer een totale off-day had. Niets is minder waar, want op alle fronten waren de scores van de meiden van Dynamo beter. Zonder een uitgebreid strategisch plan, maar door uit te gaan van eigen kracht (zien de tegenstander ‘out of system’ te krijgen) werd de ellendige start van 2022 uit de hoofden gespeeld. Het verschil was wellicht het omgaan met druk, de échte wil om te spelen en niet teveel bezig zijn met het resultaat. De titel MVP (Most Valuable Player) valt deze keer te beurt aan Caya van Cooten met een score van +16. Ook Fleur Kleine Schaars verdient een eervolle benoeming met +10 (67% score in de aanval en 5 blokpunten). Zonder meer een prestatie van het hele team, waarin ook libero Angelique Verheul haar taak in de passing en verdediging vaak tot bijna in perfectie uitgevoerd heeft. Achteraf had Zwolle misschien toch liever een day off gehad.

Bonuspunten zien te verzilveren

Na alle donkere momenten nu (eindelijk) een prachtig lichtpuntje. Het weekend kan niet meer stuk en maakt de zonnige zondag nog net even iets vrolijker. Toch wacht aankomende zaterdag een nog grotere uitdaging. Naaste concurrent FAST komt dan namelijk naar het Omnisport om revanche te nemen voor de heenwedstrijd en om plek 9 te verdedigen. De wedstrijd staat nu (nog) gepland om 20.00 uur. Toeschouwers zijn ook dan welkom en anders kunt u gewoon met de visite inloggen via www.draismadynamo.nl of www.volleybal.nl. Niets is zeker in deze tijd, dus houd onze social media in de gaten.