Dames 1 kan geen punten bijschrijven tegen naaste concurrent Peelpush

Op zaterdagavond 18 december stond er na een korte ‘winterstop’ van 19 dagen zonder wedstrijd weer een competitiewedstrijd op het programma voor Draisma Dynamo Dames 1. Naaste concurrent Peelpush kwam naar Apeldoorn met vast en zeker hetzelfde idee: gaan voor de volledige winst. Tijdens de persconferentie van onze MP, met opnieuw dat mededeling dat we als land in een harde lockdown moeten, was de conclusie na afloop van de wedstrijd ook hard. De Apeldoornse dames begonnen slecht aan (bijna) iedere set, herstelden zich steeds knap en gaven op de beslissende momenten niet thuis. Zonder één punt aan de totaal van 7 toe te schrijven, eindigde deze zaterdagavond teleurstellend met een 1 – 3 nederlaag en met de volgende setstanden: 21-25, 21-25, 25-22 en 24-26. Veel tijd om na te denken is er niet, want aankomende donderdagavond wordt er opnieuw in het Omnisport gespeeld tegen de (beach)volleybalsters van Voltena.

Slecht begin

Het gevoel in het team was goed doordat het niveau op de trainingen in deze korte wedstrijdloze periode veel potentie liet zien. Was het de druk van het willen presteren al in het begin van de eerste set (en daarna ook bij de start van de andere sets) het team teveel? Naar de reden is het gissen, maar feit is wel dat Dynamo na het allereerste fluitsignaal al snel tegen een achterstand aankeek (1-6 en 7-13). Ook de tweede set kende een bijna identieke voorsprong voor het team uit Meijel (1-4 en 10-14). Een te hoge foutenlast van achter de servicelijn en teveel directe aanvalsfouten waren de oorzaak van de snelle achterstand. De derde en vierde set lieten wel meteen een gelijkopgaande strijd zien, met de winst en het nipte verlies aan het einde.

Goede inhaalrace

Vanuit een achterstand slaagde Draisma Dynamo er in de eerste twee sets wel voortdurend in om zichzelf weer in de wedstrijd te knokken. Halverwege de eerste set was het verschil nog maar één punt (13-14) en de thuisploeg nam zelfs een kleine voorsprong (21-19). Ook in set 2 werd veerkracht getoond en bedroeg de voorspong in de buurt van de 20-puntengrens slechts één punt in het voordeel van Dynamo (19-18).

Beslissende momenten
Het verschil werd in alle vier de sets pas boven de 20 punten gemaakt. Het is in ieder geval duidelijk dat ondanks goede statistieken (en dito afspraken) in de passing toch alle drie de verloren sets ‘beslist’ werden door meerdere onnodige passfouten en enkele net- en servicefouten. Al met al belonen we onszelf niet voor het goede middengedeelte in de sets.

Lichtpuntjes
Het verlies valt zeker zwaar, maar is in geen geval te vergelijken met de effecten (zoals de eenzaamheid en financiële druk, ook bij onze sponsoren) van de nieuwe lockdown. Dat de topsport -en wij dus ook- mag doorgaan met trainen en spelen voelt als een voorrecht. Zeker nemen we onze verantwoordelijkheid buiten het veld. Op het veld gaan we strijden om de fouten te verminderen en onze kracht (in de rally en ons doorzettingsvermogen) verder uit te bouwen. In de persoonlijke strijd om terug te komen van een langdurige vinger- en knieblessure valt er ook positief nieuws te melden. Suus Gerritsen heeft haar debuut in de Eredivisie met verve gemaakt en ook Kelly van de Haar stond voor het eerst na bijna twee jaar weer op de spelerslijst. Voor nu geen reden voor paniek, want in fasen hebben we ook tegen Peelpush laten zien dat er voldoende potentie in het team aanwezig is.

Volgende wedstrijd donderdag voor Kerst

De laatste competitiewedstrijd van 2021 is tegen promovendus Voltena. Op donderdag 23 december is onze thuiswedstrijd vanaf 20.00 uur live te volgen via www.draismadynamo.nl of via www.volleybal.nl.

Fotografie: Wout van Zoeren