Publiek gaat eerder weg bij verloren duel van Dames 1 tegen VC Sneek

Na de knappe zege in de uitwedstrijd van afgelopen zondag was de aanloop naar het thuisduel tegen VC Sneek onrustig. De persconferentie op vrijdag en besmettingen bij andere teams zorgden voor een totaal andere Super Saturday dan twee weken geleden. De opdracht voor zaterdag 13 november jl. was identiek: Het volgen van het (gepresenteerde) strijdplan en bezig zijn met het behalen van het eigen niveau. Alleen in de eerste set en tot halverwege set 2 was er sprake van een (redelijk) gelijk opgaande strijd. Het was Sneek dat steeds meer in haar spel kwam, terwijl Dynamo er niet in slaagde de kansen te benutten: 23-25 en 20-25. Halverwege de derde set (net voor 18.00 uur) verliet het publiek de tribunes en werd het sluitstuk vanuit de kantine gevolgd. Zonder het echt -in het veld- aangaan van de strijd ging ook de laatste set naar het uitspelende team: 20-25. Kansen waren er zeker, maar de overtuiging in de acties bij Draisma Dynamo Dames 1 ontbrak. Het resultaat: 0 – 3 verlies en een minder positief gevoel.

Strijdplan was helder en kansen kwamen

Draisma Dynamo begon goed aan de wedstrijd. Niet alleen maakten de Apeldoornse dames het eerste punt, het kreeg ook een vervolg (5-3). Daarna verloren zij het initiatief en bouwde Sneek haar voorspong verder uit (8-12). Richting het eind van de eerste set verscheen er weer een gelijke stand op het scorebord (18-18). Twee onnodige eigen fouten (een foutserve op 21-22 en een geslagen bal tegen de antenne op 21-23) zorgden ervoor dat er twee setpoints tegen weggewerkt moesten worden. De tweede kans was raak en de eerste set eindigde in 23-25. De analyse vooraf klopte, waardoor er voortdurende kansen voor een extra punt op eigen service kwamen.

Serie foute services zorgden voor ommekeer

De tweede set kende een identieke start: 1-0. Vervolgens slaagden beide teams er (ongeveer) om en om in de side-out naar haar toe te trekken (10-11). Cruciaal voor het tweede deel van de set was een serie van maar liefst 5 (!) opslagfouten achter elkaar aan Apeldoornse zijde. Het lef om vanaf de servicelijn druk te leggen nam hierdoor af, met als gevolg dat de middenaanvalsters van Sneek enorm stegen in hun scoringspercentage. De comeback van 16-22 naar 20-22 kreeg geen vervolg en ook de tweede set ging verloren: 20-25. Het geloof op herstel na drie minuten drink- en adempauze leek niet meer aanwezig. Sneek speelde solide de wedstrijd met haar ‘basisteam’ uit en bleef ook in de derde set aan de goede kant van de score: 20-25. Het verschil is aanzienlijk op de service (fouten versus punten en/of druk) en in de aanval (fouten).

Zondag tegen Eurosped is nog een vraagteken

Voor zondag 21 november staat een uitwedstrijd tegen Eurosped op het programma. Gezien de afgelasting van afgelopen weekend door een coronabesmetting bij de Vroomhoopse nummer laatst van de competitie is het maar de vraag of de wedstrijd doorgaat. Eén ding is nu al duidelijk: Er wordt zonder publiek gespeeld en de wedstrijd is wel via de livestream op www.draismadynamo.nl te volgen.

Fotografie: Wout van Zoeren