Meisjes B2 stelt promotie naar de hoofdklasse veilig in topduel

De zenuwen gieren al een aantal weken door de keel bij de speelsters van MB2. De top drie van onze poule staan sinds de eerste speelronde dicht bij elkaar en zijn elkaar zelfs genaderd tot één punt. Afgelopen zaterdag stond onze laatste wedstrijd op het programma tegen de nummer drie VVH. Wij stonden één plek hoger, en bij winst zou plaatsing voor de Hoofdklasse een feit zijn. En laat dat nu net de doelstelling zijn waar we de competitie mee begonnen.

Zoals al gezegd spelen zenuwen een grote rol. Hier lag dus ook de focus voor de coaches bij de start van de wedstrijd. Als de meiden gewoon gingen volleyballen zoals ze iedere week hebben laten zien, moest deze klus te klaren zijn. De uitwedstrijd tegen VVH werd met 2-3 gewonnen, maar zenuwen doen soms gekke dingen met een mens/team. De eerste set ging dan ook moeizaam. Beide teams waren zeer aan elkaar gewaagd en VVH had een dame in het team die er aanvallend goed doorheen kwam. Op 17-18 gooide het coachend duo van Dynamo er een dubbele wissel in om winst in de eerste set te forceren met drie aanvallers aan het net. Dit pakte echter verkeerd uit en voor we het wisten stond er 18-23 op het bord. Enorm balen natuurlijk, maar gewoon doorspelen en redden wat er te redden valt. Door een goede serviceserie kropen we punt-voor-punt terug en kon het op 24-24 nog alle kanten op. Helaas was VVH net even iets sterker in deze slotfase en verloren wij de set met 24-26.

Genoeg goede dingen echter om op voort te borduren in de tweede set. Het zestal dat de eerste set geëindigd was, mocht gaan starten, maar belangrijker, de zenuwen leken ineens onder controle. We gingen ons eigen spel spelen en haalden het rendement uit de pass en aanval dat er al weken voor heeft gezorgd dat we nu meestrijden om promotie (en zelfs eventueel nog het kampioenschap). Er leek geen vuiltje aan de lucht en we wonnen dan ook redelijk overtuigend met 25-18. Op naar de derde set.

Deze set is altijd cruciaal en kan bij ons soms raar lopen. Er werden een tweetal wissels toegepast en net als de eerste set ontstond er een spannend gevecht tussen de meiden uit Apeldoorn en die uit Harderwijk. Een goede service zorgde voor de nodige druk en onze aanval wist de punten lekker te scoren. VVH had met hun nr. 2 echter ook een speelster die van zich af beet en haar punten scoorde. Toch was dat niet genoeg en de derde set ging met 25-21 naar geel. Nog één setje te gaan.

Hoe zat dat ook al weer met die zenuwen…… Die leken definitief verleden tijd. Onze meiden bleven doen waar ze goed in zijn en bij de tegenstander leek het vuur gedoofd. De vierde set werd dan ook met 25-12 gewonnen en zo stond er 3-1 op het scorebord. Blijde gezichten bij het laatste fluitsignaal en toch ook een beetje bezorgdheid in de ogen. Na de Kerst spelen in de Hoofdklasse betekent namelijk flink aan de bak. Fleur onderbrak de inmiddels begonnen warming-up met D2 even voor een paar seconden om met ons mee te vieren, waarna we in het Dynamo Café hebben genoten van de taarten die Verike had gebakken.

Ondanks dat we nu klaar zijn, wordt aanstaande zaterdag toch nog spannend voor ons. MB2 staat nu bovenaan in de poule met drie punten meer dan de nummer twee Salvora. Zij spelen zaterdag echter nog hun laatste wedstrijd tegen de nummer drie VVH. We zijn dus afhankelijk van VVH en hun vorm van de dag, maar wie weet wordt de eerste seizoenshelft nog wel mooier dan die al is. Alle ouders, opa’s en oma’s en de trainers van MB2 zijn trots op de
meiden. De doelstelling, promotie naar de Hoofdklasse, is behaald. Na zaterdag misschien nog wel met een kampioenschap erbij!!