Draisma Dynamo strikt ‘Griekse held’ Rauwerdink

Na omzwervingen in Italië, Turkije en Griekenland hult Jeroen Rauwerdink zich met ingang van het komende eredivisieseizoen weer in het shirt van Draisma Dynamo. “Ik hoop dat ik ze kan geven wat ze voor ogen hebben”, verklaarde de 337-voudig international donderdagavond bij de ondertekening van zijn contract bij de houder van de nationale volleybalbeker. Als Most Valuable Player van het beslissende duel in de play-off finale om de Griekse landstitel schreef hij zelf het laatste hoofdstuk van een succesrijke persoonlijke Odyssee. Een week na zijn tweede kampioenschap in successie met Olympiacos sloot Draisma Dynamo de Griekse held terug in de armen. Elf jaar na zijn vertrek gaat Rauwerdink opnieuw deel uitmaken van de Dynamo-selectie. Donderdagavond signeerde de 33-jarige routinier een overeenkomst die hem in eerste instantie voor één seizoen aan Draisma Dynamo bindt.

Tussen 2001 en 2008 legde de passer/loper uit Zeist in Apeldoorn de basis voor zijn imposante volleyballoopbaan. Met drie landstitels, twee nationale bekers, een Super Cup én de Europese Top Teams Cup op zak vond hij de tijd rijp om zijn grenzen te verleggen. In zeven seizoenen Italiaanse dienst, twee jaar bij het Turkse Ziraat Bankasi Ankara en twee seizoenen in Piraeus verdiende de Nederlander zijn sporen ruimschoots. Keihard werken betaalde zich uit. “Als je beter wilt worden, moet je af en toe over je grenzen heen. Die zoektocht heeft bij mij jaren geduurd.”

Aan alles komt echter een einde, licht Rauwerdink zijn besluit terug te keren naar Nederland kort toe. “Eigenlijk had ik die beslissing vorig jaar al genomen, maar toen heb ik er toch nog een jaar aan vastgeplakt. Fysiek had ik het nog best kunnen opbrengen. Mijn keuze is vooral gebaseerd op dat ik bij mijn gezin wil zijn. Daarnaast moet je op een gegeven moment ook denken aan je tweede carrière. Ik studeer Human Resource Management. Als ik in oktober mijn stage bij de NeVoBo heb afgerond, heb ik nog anderhalf jaar te gaan.”

Helemaal stoppen met topvolleybal was voor Rauwerdink niet aan de orde. “Nee, ik vind het spelletje nog veel te leuk. Via via is er wel contact geweest met andere clubs, maar eigenlijk was Dynamo voor mij de enige optie. Dynamo heeft een jong team. Ik hoop dat ik de ervaring die ik in het buitenland heb opgedaan kan overbrengen op mijn medespelers. Je begint elk seizoen om kampioen te worden. Voor mij heeft het ook altijd om het proces gegaan. Beginnen aan een traject en kijken wat dat oplevert. Het spel maak je zelf, maar ik zal op trainingen en in wedstrijden wel mijn niveau moeten laten zien”, verheugt de thuiskomer zich op het nieuwe seizoen in oude vertrouwde omgeving.

Trainer Redbad Strikwerda, die Rauwerdink in het verleden al eerder onder zijn hoede had, is zeer te spreken over de kwaliteitsimpuls die de komst van de voormalige Oranje-international voor zijn selectie betekent. “Het is mooi dat Jeroen terug is, ik hoop dat hij andere spelers beter maakt.”

Tekst: Rob Kruitbosch
Fotografie: Wout van Zoeren