3-0 verlies Heren 2 tegen koploper Reflex

Heren 2 verloor zaterdag met 3-0 van koploper Reflex uit Kampen. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Geen omkoperij maar machtsvertoon

Na het nipte doordeweekse verlies stonden nog twee interessante ontmoetingen op de agenda, te beginnen met de koploper (Reflex uit Kampen). Zij moesten, wij mochten. In de week voorafgaand geen verzoek uit Kampen ontvangen, de vrijbrief om echt voor de overwinning te strijden. De scherpte bleek nimmer aanwezig en met een afgetekende 0 - 3 nederlaag (17-25, 15-25 en 17-25) werd het krachtsverschil overduidelijk.

Wel willen, niet meer kunnen?
De kaarten onderin onze Topdivisie zijn na dit speelweekeinde helemaal geschud, terwijl we ook al enkele weken informeel wisten dat lijfsbehoud gerealiseerd was. De pijlen konden dan ook gericht worden op het zorgen voor een stunt en het nemen van afscheid. De gang naar de trainingen lijkt steeds zwaarder te worden, het aftellen is letterlijk voor meerdere spelers begonnen. Toch vertrokken we met goede moed en -achteraf blijkend- een kleine zelfoverschatting naar Kampen, want voor een wedstrijd op zaterdag kunnen we ons nog wel steeds motiveren.

Op voorsprong of toch niet?
In het begin van de eerste set werd om en om de side-out benut en we waren het eerst bij de vijf punten. Pas op 8-8 was het de thuisploeg, die een korte serie maakte en in het midden van de set via 8-11 en 9-13 naar 10-17 uitliep. Het waren niet alleen de snoeiharde aanvallen, maar 3 aces (sprongservices van hun twee diagonalen) die voor dit verschil zorgde. Het ontstane gat werd niet meer gedicht en dat betekende setverlies: 17-25.

Na een 0-3 achterstand in set 2 slaagden we er toch in om opnieuw op voorsprong te komen en nu als eerste de 10-puntengrens te halen. Juist in deze fase produceerde Reflex maar één (!) goede opslag in zes beurten. Is dat het risico dat erbij hoort als je zoveel servicedruk wilt leveren? Opnieuw werd de set in het middelste gedeelte beslist door maar liefst een serie van negen (!) punten op rij (van 10-9 naar 10-18). In eerste instantie slaagden we er niet in om de goede passes met een aanvallende score te belonen, gevolgde door vier directe passfouten (volleybalaces) en hierdoor werd ook deze tweede set verloren: 15-25.

Het doel was aanvankelijk om nu als eerste team bij de 15 punten aan te komen. Voorzichtig namen we het initiatief door een punt te maken met een killing block, gevolgd door opnieuw een touchéloze (uitgeslagen) bal. Ook deze derde en laatste set werd met ruime cijfers verloren (17-25), terwijl we op 40% van de set opnieuw aan elkaar gewaagd leken, getuige de tussenstand van 10-11 op het scorebord.

Volgende week: laatste competitiewedstrijd en tijd voor afscheid nemen
Op zaterdag 13 april spelen we de allerlaatste wedstrijd van het seizoen 2018/2019 (vanaf 16.30 uur in ons eigen Omnisport). Voor veel spelers uit onze selectie betekent dit hun laatste volleybalwedstrijd op topniveau en voor de laatste keer deel uitmaken van het tweede herenteam van SV Dynamo, het team waarin ze jarenlang zo belangrijk waren. Hopelijk willen ze er nog één keertje voor gaan tegen het team uit Tilburg dat ons de eerste competitienederlaag deed toekomen. Afscheid nemen met een overwinning voelt toch veel leuker?!