Heren 2 verliest met 3-1 van Van Daal/DS

Heren 2 verloor zaterdag met 3-1 van Van Daal/DS. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Moeten vechten om basisniveau te halen
Deze week konden we bij een overwinning zonder puntverlies opnieuw stijgen op de ranglijst en de zesde plek van de opponent (Van Daal/DS) overnemen. Vooraf waren er al voldoende redenen aan te wijzen die ervoor zouden zorgen dat het een lastige klus zou worden. Met ‘vechtvolleybal’ is geprobeerd de wedstrijd alsnog om te keren. Ternauwernood ontsnapte de thuisploeg in de vierde set en keerden we zonder punten weer huiswaarts: 1 – 3 met de setstanden 15-25, 21-25, 25-20 en 29-31.

Is de flow er nog?
De intrinsieke motivatie was in de laatste thuiswedstrijd bij iedereen voelbaar en had een positief effect op ons spel. De voorbereiding naar deze wedstrijd was totaal anders, terwijl we bij winst opnieuw van plekje konden wisselen. Ziekte (buikgriep) en een vrijgezellen feest (aan de vooravond) moesten ‘overwonnen’ worden.

Fout op fout
In de afgelopen weken constateerden we vaak dat we in staat bleken om onze directe foutenlast onder controle te krijgen. Vaak het verschil tussen winst en verlies. Met een vliegende start van de thuisploeg was het verschil in de eerste set al snel opgebouwd (0-5 en 1-10). In deze met ruime cijfers verloren eerste set (15-25) hebben we maar één (!) punt op eigen service gemaakt. Het aantal directe fouten steeg naar maar liefst 11 eigen fouten: 2 directe passfouten, 6 aanvalsfouten, 2 netfouten en 1 servicefout.

Wissels blijven staan
De al zeer snel in de eerste set ingebrachte wissels bleven bij de start van de tweede set staan. Het was ook de eerste keer in de wedstrijd dat we aan de positieve kant van de score stonden. Langzamerhand leken we weer de controle over ons eigen spel terug te krijgen. De side-outs werden tot 7-7 om en om teruggehaald. In het middelste gedeelte pakten we een voorsprong van meer dan één punt (10-7), maar het was weer één lange serie (van vier punten) tegen die zorgde voor de ommekeer in deze set, met verlies tot gevolg: 21-25.

Vechten om basisniveau te halen
Het begin van de derde set was opnieuw voor de thuisploeg. Het servicegeweld van de spelverdeler van de thuisploeg was dermate groot dat we drie ‘ketsers’ afleverden en ook aanvallend regelmatig een hoge en gesloten blokkering tegenover ons kregen. Een time-out op 4-9 zorgde voor de wending in deze set. Langzamerhand begonnen we te beseffen dat er maar één ding opzat: “Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”. Kortom accepteren dat het niet mooi moet en lekker gaat, maar als collectief de strijd aangaan met de tegenstander (en helaas ook iets te vaak met de scheidsrechters, die we ook graag scherp wilden houden). De eerste tussensprint naar 12-12 werd gevolgd door een tweede naar 17-13. Zelfs een terecht gegeven rode kaart bracht ons niet meer van setwinst af: 25-20.

Net niet
Met het winnen van de derde set wisten we wat er nodig was in de vierde set. Aanvankelijk leken we daarin goed te slagen. Toch was het een door hun (invallende) coach aangevraagde time-out op 7-2 die een einde maakte aan het grote puntenverschil (van 7-2 naar 7-5). Vier directe fouten (één opslag, één netfout en twee aanvalsfouten) brachten ons weer op een ruime achterstand (van een 8-5 voorsprong  naar een 8-10 achterstand). Tot aan het einde van de set bleef het ongelooflijk spannend. Helaas hielpen we de uitstekend gecreëerde setpoints zelf om zeep door tot twee maal toe een foutieve opslag te produceren. Door het verlies van deze vierde set (met 31-29)  was een einde gekomen aan deze wedstrijd. We hebben niet alleen geleerd dat hard werken nodig is om ons basisniveau te halen en de foutenlast beperkt moet blijven om de kansen op winst te verhogen. De grootste leerschool is misschien wel dat we nu weten dat drank meer kapot maakt dan je lief is. Ondanks dit teleurstellende verlies ging het vrijgezellenfeest ook nog even in de feestvierende kantine door.

Volgende week nieuwe kansen
Aankomende zaterdagmiddag vanaf 16.30 uur krijgen we de kans op herstel. In onze eigen topsporthal Omnisport komt dan de nummer 3 van de ranglijst (Inter Rijswijk) naar Apeldoorn. Met de kennis van nu verwacht ik dat iedereen de avond ervoor rustig aandoet.