Heren 2 wint met 3-0 van Donitas

Heren 2 won zaterdag met 3-0 van Donitas. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake onder 'Lees het hele bericht'.

Eindelijk eens van ze gewonnen

Na een korte vakantieperiode traden we op deze eerste zaterdag in maart aan tegen Donitas. Aan motivatie geen gebrek, want in de afgelopen jaren wonnen we nimmer van het Groningse team. Het basisniveau bleek hoog en op enkele momenten leek zelfs even alles te lukken. Het gevolg: een afgetekende 3 – 0 overwinning (25-18, 25-20 en 25-19) en door deze overwinning zijn we naar de zevende plek in ons debuutjaar in de Topdivisie gestegen.

Een score ‘onder’ en intrinsieke motivatie
Volleyballen doen we voor het plezier en op de zaterdagen laten we onze winnaarsmentaliteit in het veld en langs de kant zien. De waardering die we hiervoor van de leiders van deze duels krijgen is niet altijd lovend. In de Nevobo-ranking voor sportiviteit scoren we ‘onder’, terwijl het aantal officiële berispingen (waarschuwingen en kaarten) niet eerder zo laag is geweest.

Zonder het doel om te willen stijgen op deze ranglijst, wilden we eens zo graag ons eigen spel spelen (met als gevolg een echte kans op de overwinning) tegen het oud-studententeam uit Groningen. We waren vooraf gewaarschuwd. Deze drang kan slechts voor frustratie zorgen als we ons hoofd verliezen, de strijd met elkaar en de scheidsrechters aangaan. Deze gedrevenheid kan ons ook uitdagen om voor iedere bal te gaan, met een focus te spelen. Het belooft weer een gevecht te worden, waarbij het opdringen van ons spel en het laag houden van de foutenlast het verschil zal maken.

Vanaf het eerste punt al controle
De intentie om vanaf de servicelijn druk te leggen op de passlijn pakte in de eerste drie servicebeurten verkeerd uit. Toch bleven we rustig, accepteerden de fout volwassen en maakten een nieuwe risicoanalyse. Opvallend genoeg was het daarna onze tegenstander die tot drie maal toe ons een ‘gratis’ punt in de side-out gaf. Halverwege de eerste set maakten we het eerste echte verschil door in één serie 5 punten te maken (van 10-11 naar 15-11). In beide aangevraagde time-outs benadrukten we dat de balans tussen servicedruk prima was en dat we hiermee voldoende kansen creëerden om het punt te winnen. De statistieken geven een positief beeld: 4 directe blokpunten, 3 direct gescoorde tactische ballen en 1 direct punt vanuit de opslag, waardoor setwinst (25-18) goed te verklaren is.

In de tweede set leek aanvankelijk dat de uitploeg bewust meer het midden opzocht, met effect. De pogingen om onze passlijn meer onder druk te zetten, zorgde in het eerste deel van de set voor 50% directe fouten aan opslag. De kleine achterstand (3-5) verdween ook nu weer als sneeuw voor de zon, getuige de voorsprong rond de tien punten (11-8). Een foutief beoordeelde ‘in’ geslagen bal leidde opnieuw tot een reeks van punten (18-12). Nog even leek Donitas tegen te stribbelen (van 20-14 naar 20-17), maar daarna was het een volleybalace die definitief het verschil maakte: 25-20.

In tegenstelling tot de eerste twee gewonnen sets namen wij het initiatief in de derde set en al snel stond er 7-3 op het scorebord. Halverwege zorgden drie directe aanvalsfouten voor een gelijke stand (11-11) en onze eerste en enige time-out. Een gescoorde tikbal, gevolgd door drie directe aanvalsfouten van het uitspelende team brachten het verschil weer op 4 punten in ons voordeel. Nimmer werd het verschil kleiner en setwinst kwam niet meer in gevaar. Met 25-19 werd het een ‘afrekening’ met het verleden. De 3 – 0 winst levert drie punten voor de échte ranglijst op. Hiermee passeren we Donitas en nemen de zevende plaats in.

Volgende week
Aankomende zaterdag mogen we om 20.00 uur tegen Van Daal/DS spelen. Aan het thuisduel in de eerste competitiehelft hebben we goede herinneringen (3 – 1 winst), maar dat is natuurlijk geen enkele garantie voor de return in Den Dungen. Opnieuw verwachten we een spannende wedstrijd tegen de nummer 6 in deze competitie, met de mogelijkheid om opnieuw van plek te (ver)wisselen.

Laatste seizoen
Na een gesprek met de technische commissie is besloten dat het ‘avontuur’ voor mij als trainer/coach van het tweede herenteam na 4 seizoenen eindigt. Na degradatie uit de Topdivisie in het eerste seizoen en twee seizoenen in de eerste divisie (plek 3 en daarna promotie) is SV Dynamo H2 nu (bijna) zeker van een plek in de Topdivisie.