Maud van Lohuizen slaagt voor het scheidsrechter examen

Het zal februari 2018 zijn geweest dat Maud (12), toen nog spelend bij de mini’s,mij aansprak over het fluiten van wedstrijden bij de jeugd. Het was serieus! Maud en haar ouders kwamen er regelmatig op terug en gaven aan dat Maud er veel zin in had om in het nieuwe seizoen te gaan fluiten. Na het volgen van een workshop, het behalen van het Nevobo Spelregelbewijs op 7 oktober floot Maud op zaterdag 20 oktober haar eerste jeugdwedstrijd: Dynamo MC8 tegen Dynamo MC3.
Het viel al gelijk op. Hier is een meisjes aan het fluiten dat er plezier in heeft en er niet voor kiest om stapje-voor-stapje beter te worden maar met grote passen het fluiten eigen wil maken. De vaardigheden waarover Maud nu al beschikt verraden dat zij thuis ook bezig is met het fluiten en advies en aanwijzingen krijgt van vader en waarschijnlijk ook van opa. Wat fluit jij al goed én veel Maud! Maud fluit bijna elke week een wedstrijd en is ook bij de CMV-ochtenden vaak van de partij om te fluiten of andere kinderen te helpen met fluiten.

Jonge beginnende scheidsrechters fluiten over het algemeen C-wedstrijden, echter Maud schroomt niet om B wedstrijden te fluiten waarbij de speelsters soms 4 jaar ouder zijn dan zij. Maud fluit al zo goed dat zij onlangs met vlag en wimpel slaagde voor het scheidsrechterexamen: de Proeve van Bekwaamheid en nu het scheidsrechtershirt met het officiële arbitrage embleem van de Nevobo mag dragen.
Maud ik zie je nog voor je toen je een jaar geleden, enigszins verlegen, vroeg om wedstrijden te fluiten. En nu… een top scheidsrechter die zelfverzekerd op de ‘bok’ staat. Maud het zou mij niet verbazen dat jij volgend seizoen al een stapje (of stap ) hoger kunt gaan fluiten als je dat wilt. Wedstrijden waarbij je ook de moeilijkere spelregels mag gaan toepassen (o.a. verboden aanvalsslag, opstellingsfout en 2 keer spelen).
Ik blijf jou enthousiast volgen maar ben niet goed genoeg om je daar technisch in te begeleiden. Dat mogen Ilse en/of Marit doen tijdens workshops.
Maud, je doet het helemaal zelf, maar ik ben ontzettend trots op jou!