“Hé scheids dat was geen netfout”

Zaterdagmiddag 16:20 uur kwam Diederik van Zuidam (11), speler van JC1, met een lach op het gezicht het Dynamocafé binnenlopen voor zijn eerste wedstrijd als scheidsrechter van het Jeugd Arbitrage Corps. Is die ontspannen indruk die Diederik maakt echt? Mogen we een jongen die nog in groep 8 zit het wel aandoen om een team te fluiten waarvan de speelsters een paar jaar ouder zijn? Alhoewel we veel goede ervaringen hebben met jonge kinderen die wedstrijden fluiten, is het toch steeds weer spannend voor de scheidsrechterbegeleider. Maar … Diederik, die spanning bij mij duurde maar tot ongeveer de helft van de 1e set. Kerel, wat heb jij ontzettend goed gefloten!
Marit Heupink begeleidde Diederik bij de voorbereiding van de wedstrijd, daarna mocht ik het overnemen.Diederik beklom de scheidsrechterstoel en kwam daar even later weer vanaf. Wat is er aan de hand? Zijn de zenuwen toegeslagen? Niets van dat al. Diederik informeerde bij de telster of zij wist hoe het digitale wedstrijdformulier werkt! Na haar bevestiging klom hij weer op de stoel, floot en gooide de bal naar het team dat de opslag had en realiseerde zich toen met een brede lach dat eerst de opstelling nog genoteerd moest worden.

Fluiten en de juiste tekens geven voor onder andere de opslag, in, uit en touché kunnen de meeste scheidsrechters wel na het volgen van een workshop. Maar dat een scheidsrechter bij zijn eerste wedstrijd al fluit voor een netfout of dragende bal is bijzonder. Diederik deed dat wel. In vervolg-workshops en begeleiding gaan we meer in op het verhogen van de mentale weerbaarheid: hoe ga je als scheidsrechter om met negatieve reacties van het team, coach of publiek. Hoe kun je bijvoorbeeld voorkomen dat je onzeker wordt van een coach die iets zegt over je fluiten en je daardoor later niet meer durft af te fluiten voor een fout.

Diederik en mentale weerbaarheid

In het nagesprek met Diederik en zijn moeder bespraken we de wedstrijd. Op mijn vraag ‘Weet je nog wat de coach van de tegenstander tegen je zei?’ antwoordde Diederik iets van ‘He scheids dat was geen netfout’. Ik was in de veronderstelling dat Diederik deze opmerking van de coach niet had gehoord en was eigenlijk op zoek naar de complimenten die de coach na afloop maakte . Echter Diederiks antwoord gaf inzicht in zijn mentale weerbaarheid. De bewuste uitlating werd door de coach na ongeveer 5 netfouten geuit. Daarna floot Diederik nog 6 keer voor netfout tegen dit team! Hoezo onzeker worden na een opmerking van een coach, daar had Diederik totaal geen last van. Ook gaf Diederik geen kik toen de coach een time-out aanvroeg op het moment dat hij floot voor de opslag. ‘Zij was te laat’ gaf hij later aan.
Diederik, na afloop van de 5-setter zei de coach een paar keer tegen je: "Je hebt fantastisch gefloten". Ik was het helemaal met haar eens!

Volgende week wordt Maud van Lohuizen in het zonnetje gezet.