Heren 2 wint met 3-1 van DIO Bedum

Heren 2 won zaterdag met 3-1 van DIO Bedum. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Drie op een rij zorgt voor ongeslagen in 2019

Voor de derde wedstrijd van de tweede competitiehelft mochten we de verste reisafstand naar het hoge noorden (van Apeldoorn naar Bedum is 160 km, ruim anderhalf uur rijden) afleggen. De volle buit zou betekenen dat we de ongeslagen status in 2019 behouden en van plekje met de thuisploeg (DIO) konden wisselen. In de (te) warme sporthal werd het een verhitte strijd, die na een overrompeling in de eerste set toch nog spannend werd. Met 25-10, 22-25, 25-23 en 25-20 pakten we opnieuw 3 punten, stijgen naar de achtste plaats en behouden we onze status. De flow zit er mooi in!

Vertrouwen
De twee voorgaande ontmoetingen (heenwedstrijd in Apeldoorn en een bekerwedstrijd in Deventer) lieten zien dat beide teams aan elkaar gewaagd zijn. Samen met het goede niveau van de afgelopen twee wedstrijden, in combinatie met het gedrag van nooit opgeven zorgde dat we met veel zin en vertrouwen begonnen aan opnieuw een uitdaging. In het wedstrijdplan stond het volgende samengevat: Maken we straks weer het verschil in het spelen met een plan (vanuit variatie en met bewuste keuzes), waarbij lef (de durf om servicedruk te leveren) en vertrouwen (in elkaar) uitstralen én willen werken voor genoegdoening en beleving zorgt?

Perfect op tijd uit de startblokken
De 25-10 (!) winst in de eerste set lijkt op een perfecte uitvoering van het inhoudelijke plan. Toch waren het maar liefst 4 (van de eerste 5) foutieve opslagen die voor tijdelijke onrust in het veld zorgde, maar daarna waren het 4 series van 4 punten die voor het ruime verschil zorgde. Het serverend onder drukken zetten van de passlijn (libero) had zijn effect, met een ongekend hoog aantal directe aanvalsfouten aan Bedumse zijde.

In de tweede set was de weerstand beduidend groter. De eerste serie kregen we op 9-8 tegen en na onze eerste time-out (op 9-12) verkleinden we de achterstand. Even leek het erop dat we -met een dubbele wissel- aan het langste eind zouden trekken, maar vanaf 22-22 lieten we het na de opslag terug te halen.

In de derde set bleven beide ingebrachte spelers in het veld staan en dat pakte uitstekend uit. Al snel stond een 5-1 voorsprong op het scorebord. Meerdere directe aces (3 in deze set) en meer dan een hand vol foutieve opslagen hielpen de thuisploeg weer in het zadel. Met het, door een tijdens het inslaan opgelopen knieblessure van één van onze passer/lopers, gedwongen inzetten van onze startende diagonaal op een passende plek gingen we weer steeds beter spelen. Net zoals vorige week was het vanaf 19-19 weer onze blokkering, die lastig te omzeilen bleek. Drie ‘killing blocks’ en nog twee ‘eigen’ punten zorgden voor een handvol setpunten. Toch kostte het ons veel moeite om op 24-19 het laatste punt te maken. Een in het net gepushte bal hielp ons aan het verlossende punt: 25-23.

Ook de vierde set had een soortgelijk einde. Op 18-19 versnelden we weer en de onder het Bedumse publiek bij nummer en naam toegejuichte ingebrachte serveerder deed exact wat van hem verwacht werd. De bal daar serveren, zodat we onze blokkering aan de buitenkant sluitend konden krijgen. De druk op buiten werd daarmee te groot, met de winst (25-20) tot gevolg. Het feest ging zelfs door tot in de Blauwe Engel. Of er daar ook gescoord werd, horen we vast maandag op de training.

Laatste strohalm
Het was een weekend vol verrassingen. De grootste verrassing was wellicht de 3 – 2 overwinning van de nummer 12, Sudosa-Desto. Of de Assense ploeg ook komende zaterdag de laatste strohalm (om degradatie te voorkomen) pakt, weten we snel. Het is juist die ploeg die met vertrouwen naar Apeldoorn komt en vanaf 16.30 uur in Omnisport onze opponent is.