Volleyballers met Jumper's knee gezocht voor wetenschappelijk onderzoek in Erasmus MC

In het Erasmus MC te Rotterdam is een grootschalig onderzoek gaande naar de effectiviteit van verschillende oefentherapie als behandeling van een Jumper's knee. De Jumper’s knee is een peesblessure die veelvuldig voorkomt bij volleyballers (tot 45% bij top volleyballers). Het Erasmus MC zoekt volleyballers tussen 18-35 jaar oud die klachten hebben van de knieschijfpees en bereid zijn om kosteloos aan het onderzoek deel te nemen. Na een online screening, nodigt het het Erasmus MC sporters uit in het ziekenhuis en verifieert de diagnose met klinisch onderzoek en verschillende (innovatieve) beeldvormende technieken. Vervolgens vindt er een loting plaats en wordt de sporter in een van de verschillende oefenprogramma’s geloot, waarmee ze (thuis of in een oefenzaal) een half jaar aan de slag kunnen, waarbij de vooruitgang nauwkeurig wordt gemeten met pijnscores, echo’s en MRI-scans. Het unieke aan het onderzoek naar peesblessures is dat deze in opdracht van de NBA uitgevoerd wordt. Enkele jaren geleden hebben sportarts Dr. de Vos en radioloog Dr. Oei namelijk een aanzienlijk geldbedrag gewonnen om dit onderzoek te kunnen uitvoeren.

BijlageGrootte
Volleyballers met Jumper's knee gezocht voor oefentherapie.png1,84 MB