Heren 2 kansloos tegen Reflex

Heren 2 verloor zaterdag met 3-0 van Reflex. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Geen (schijn van) kans tegen torenhoge favoriet

In de laatste speelronde van de eerste competitiehelft en tevens de laatste wedstrijd van het kalenderjaar betekende een treffen met Reflex. Het team met meer eredivisie-ervaring en alleen met een gezamenlijke topprestatie zou een overwinning erin (kunnen) zitten. Het werd een afgetekende 0 – 3 nederlaag, waarin alleen het eerste deel van de eerste set ‘een beetje’ spannend was. Met 21-25, 16-25 en 13-25 gingen alle punten meer naar Kampen, die daarmee de eerste plek behielden. Na 11 speelrondes nemen wij nog steeds de negende plaats op de ranglijst in, die we ook in de tweede helft minimaal moeten zien te behouden.

De perfecte wedstrijd

Voor een sporter (en ook een team) is het lastig wanneer je op voorhand eigenlijk al weet dat je met z’n allen een perfecte wedstrijd moet spelen voor een goed resultaat (zelfs de schaatser Nuis vindt dat lastig, zo blijkt uit zijn interview na het winnen van de 1.000 meter tijdens de World Cup in Heerenveen). Niet de ontspannenheid en een ‘alles of niets’ mentaliteit is dan nodig om ervoor te zorgen dat er niet onder het niveau gepresteerd wordt (althans volgens bijzonder hoogleraar Van Yperen). Maar voorbereid de wedstrijd instappen dat de perfecte wedstrijd niet bestaat, om bij de eerste de beste tegenslag jezelf uit het veld te laten staan, is niet zo eenvoudig. Een bewustwordingsproces wat Ranomi en Kiki inmiddels tot grootse prestaties drijft. Kortom geen slapeloze nachten (i.v.m. het analyseren van hun spel) en/of uitgebreide documenten met wedstrijdstrategie (strijdplan), maar reflectie op wat waar we (individueel en als team) goed in zijn.

Steeds verder onder de (in)druk

In de eerste set leken we aanvankelijk (deels) te slagen in onze serviceopdracht en bleken zowaar in staat om een achterstand van 6-10 om te buigen naar een 11-10 voorsprong. Het scoreverloop bleef vervolgens dicht bij elkaar (16-17), maar het slotstuk was voor het uitspelende team (21-25). Met knap geplaatste floaters en dito hard geslagen sprongservices werden we in het verdere verloop van de wedstrijd gedwongen tot voorspelbare oplossingen aan de buitenkanten. Hierop was hun blokkering en verdediging (te) goed voorbereid en in de omschakeling waren met name beide passer/lopers aanvallend dodelijk. Lange series tegen, maakten het verschil in deze tweede set duidelijk: 16-25. De derde set gaf eenzelfde spelbeeld, waarbij we te geforceerd in de aanval het blok probeerden te passeren. Het resultaat was een enorm hoge directe foutenlast en een enorm verschil aan het eind van deze laatste set (13-25). Kortom we hadden geen schijn van kans tegen het team dat zeker een plek in de ½ finale van de beker kan halen door het Zwolse eredivisieteam te verslaan.

Een succesvol jaar

Na de laatste speelronde van 2018 is het tijd om de balans, verdeeld over twee competitiehelften (de tweede helft van seizoen 2017/2018 en de eerste helft van seizoen 2018/2019), op te maken. We mogen trots zijn op de promotie van vorig jaar, maar ook op de resultaten die we tot nu toe -met grotendeels hetzelfde team- in de Topdivisie behaald hebben. Lijfsbehoud (als eerste doelstelling) moet zeker mogelijk zijn, maar daarvoor zijn er zeker nog een drietal finales tegen de nummers 10 t/m 12 in Omnisport te spelen. Ook in de andere wedstrijden geven we ons niet graag gewonnen en zijn  we benieuwd of we nog vaker zogenaamd kunnen stunten. Nu eerst Kerst en Oud&Nieuw vieren om vervolgens weer met nieuw elan aan de maand januari te starten. De maand waar op de 19e de eerste (van de drie) finales in Omnisport tegen VCV uit Veenendaal gespeeld wordt.