MB2 kampioen!

Meisjes B2 speelde zaterdag uit tegen Salvora in Raalte. Het werd een spannende wedstrijd met een heel mooi resultaat, kampioen! Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Patrick van Werven.

MB2 pakt met nog twee wedstrijden te spelen het kampioenschap!

Gemaakte afspraken zijn er om na te komen. En dat is nu precies wat MB2 afgelopen zaterdag gedaan heeft. Aan het begin van de competitie hebben we met zijn allen het kampioenschap en promotie als doel afgesproken. Gisteren stond wedstrijd acht van tien op het programma tegen de nummer 2 Salvora. Bij een 1-3 winst voor onze meiden zouden we kampioen zijn. Het werd uiteindelijk een strakke 0-4!!

Verike, Dewi, Gwen (na vier wedstrijden weer hersteld van een blessure), Roos, Britt en Chloe werden de eerste set het veld ingestuurd. De opdrachten waren duidelijk. Eigen spel spelen, met druk serveren en met overtuiging aanvallen. Een groot “volleybalgoeroe” heeft ooit gezegd: “Met een goede service kun je kampioen worden.” Deze opdracht is het hele seizoen niet tegen dovemans oren gezegd. Vanaf het eerste punt lag de druk er vol op en Salvora wist niet waar ze het zoeken moesten. Binnen een mum van tijd stonden we na een serviceserie van Verike en Dewi al met ruim tien punten voor. Minder leuk voor het publiek. Wel leuk voor ons. Bij service van de tegenstander werd de pass netjes verzorgd en kon er gescoord worden met prachtige punten. Alle hoeken werden gezocht en met korte shotjes afgewisseld met harde aanvallen diagonaal of rechtdoor, stond het vrij snel 7-25 voor ons.

Dezelfde meiden gingen de tweede set het veld in met dezelfde opdrachten. Het was meteen al duidelijk dat de tegenstander de schrik te boven was en ons niet zomaar een feestje gunde. Onze serviceseries waren iets korter en de rally’s werden langer. Dit was uiteraard wel leuk voor het publiek, maar de meiden moesten wel een tandje bijzetten. Dit gebeurde vervolgens ook en de set ging langzaam maar zeker onze kant op. Bij 12-20 werd Verike gewisseld voor Isa en Gwen voor Else. Haar MC1 had dit weekend geen programma en Else had wel zin in een kampioenswedstrijd. De set eindigde in 15-25. Nog één setje en we zijn er.

De derde set werd gestart door Isa, Dewi, Else, Sarah (in het veld voor Roos), Britt en Chloe. Of het nu kwam doordat de meiden zich bedachten dat dit wel eens de kampioensset kon worden? Of dat traditioneel de derde set het hele seizoen al moeizaam verloopt? We keken namelijk de hele set tegen een achterstand aan die opliep tot 18-13 voor de thuisploeg. Zij kregen vleugels, bij ons daalde het spel en de energie tot beneden ons normale niveau. En dan is daar Dewi, die het hele seizoen al laat zien wat je met een service kunt doen. Eerder dit jaar heeft de coach van een tegenstander een wissel moeten toepassen, omdat zijn speelster letterlijk de tranen in de ogen had van het ontvangen van de service van Dewi. We hadden amper tijd om met de ogen te knipperen of het stond al weer 18-18 en het was erop en erover. Verike kwam er nog even in voor Isa en Roos werd als een soort libero ingezet om de verdediging te versterken. Het geloof was terug, de aanval liep weer en de set eindigde in 20-25. KAMPIOENEN!!!!!!!

Dan ga je als coach toch ineens twijfelen. Bij 1-3 zou de stand in de competitie nog gelijk kunnen worden als wij twee keer verliezen en Salvora hun laatste wedstrijd wint, maar zijn de onderlinge duels beiden in ons voordeel beslist. Is het dan regel dat je jezelf al kampioen kunt/mag noemen??? Dus ook gewoon maar de vierde set winnen om zeker te zijn. Isa, Dewi, Gwen, Sarah, Britt en Else mochten dit gaan doen. De opdracht was “terug naar het spel van de eerste twee sets”. De druk is eraf, dus lekker vrijuit spelen. De realiteit was “terug naar de stress van de derde set”. Salvora speelde ronduit goed en had een speelster op passer-loper die de ballen er lekker in stond te rammen. Geluk voor ons aan het begin van de set was dat zij vier keer achter elkaar fout serveerden. Onze service liep daarentegen nog steeds prima. Helaas zonder de lange series uit de eerste twee sets. We keken weer naar een achterstand bij 18-15, maar ook deze werd zorgvuldig bij- en ingehaald door onze meiden. Nog een paar rondjes Roos als libero en bij 23-25 werd het feestje echt gevierd. Een 0-4 overwinning en, met nog twee wedstrijden te spelen, het kampioenschap gewonnen.

De ouders hadden blijkbaar vertrouwen dat het goed ging komen, want alle meiden kregen een prachtige roos om de overwinning te vieren. Bedankt namens MB2 voor alle support en aanmoedigingen deze eerste seizoenshelft!!! Als trainer/coaches zijn wij, Sophia en ik, erg trots op onze meiden en wat ze gepresteerd hebben in acht wedstrijden. Afspraken maken is één. Deze ook nakomen is twee.

We gaan nog twee wedstrijden spelen en deze winnend afsluiten. De druk is eraf en wellicht kunnen we wat gaan experimenteren met posities en spelsituaties. We gaan er in ieder geval twee mooie partijen van maken. Daarna weer verder in januari. Sophia en ik hebben er erg veel zin in. De meiden ongetwijfeld ook.  Alvast fijne feestdagen allemaal en een gelukkig nieuwjaar!!!