3-1 winst voor Heren 2

Heren 2 won zaterdag thuis met 3-1 van HLB Van Daal/DS. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Het verlies van een speler en de winst als team

De ‘confrontatie’ met onze opponent uit Den Dungen beloofde vooraf spektakel. Niets bleek na afloop minder waar. Met 25-22, 25-18, 15-25 en 25-23 bleef de overwinning in Apeldoorn. Het leverde ons 3 wedstrijdpunten op en de aansluiting met de ploegen boven ons blijft. Ook het verschil met de teams in de degradatiezone wordt hierdoor gelukkig groter.

Rake klappen vanaf de achterlijn
Het uitvoordeel werd direct met een keiharde sprongservice -van de gedurende de (bijna) gehele wedstrijd sterk serverende spelverdeler van HLB Van Daal- verzilverd. Ook in zijn tweede beurt kostte het de nodige moeite om de opslag terug te halen. Daarna zorgde twee directe aces voor een 3-1 voorsprong. Echter bij de eerste spelonderbreking (door ons aangevraagd) stond er 4-8 op het telbord. Hierna werd het verschil eerst kleiner, maar bij onze tweede time-out was het verschil weer opgelopen tot 4 punten (12-16). Voordat de dubbele wissel volledig doorgevoerd was, voelde onze startende diagonaal dat hij met zijn laatste ‘kunstje’ van deze set bezig was. Bij het verlaten van het speelveld stond de stand 18-19 op het papieren wedstrijdformulier. Vanaf 20-22 was het weer een wissel (voor de service en verdediging) die de set deed kantelen en setwinst opleverde: 25-22.

Omgaan met teleurstellingen en een sterke blokkering
In de tweede set hadden beide teams de passlijn goed op orde en waren het niet de opslagen die meteen zorgden voor de punten, althans voor de serverende ploeg. Het verschil bleef tot uiteindelijk 17-16 beperkt tot maximaal twee punten. Juist in deze fase blesseerde onze oudste middenspeler zich bij een blokkeeractie. In eerste instantie zorgde dit natuurlijk voor een verplaatsing van de aandacht, maar al snel leken we dit momentum aan te grijpen. Opvallend genoeg was het onze blokkering die niet te passeren bleek. De sterke tussensprint (van 17-16 naar 22-16) leidde setwinst in set 2 in: 25-18.

Negatieve gedachten en servicegeweld
Was het de gedachte aan voorgaande wedstrijden dat een 2 – 0 voorsprong in sets geen garantie is voor de uiteindelijke overwinning, die bijdroeg aan het verlies van de derde set? Waarschijnlijk niet! Het verschil in deze set kwam in de eerste fase tot stand door het niet benutten van de aanvallende kansen, het niet scherp genoeg serveren en daardoor onvoldoende onder druk zetten van de passlijn. In het tweede deel werden we gewoonweg zelf helemaal weg geserveerd, getuige de drie directe aces in de buurt van de 20 punten. Er viel deze set weinig te genieten en het verlies was fors: 15-25.

Cadeautjes en de overwinning
Anticiperend op de gewijzigde opstelling van de uitspelende ploeg (drie plekken doorgedraaid), die in set 3 zorgde voor een andere passopstelling, kozen we ervoor ook zelf drie plekken door te draaien. Het positieve effect was dat we in deze set maar één directe service-ace tegen kregen. Beide ploegen waren (net zoals in de tweede set) in deze vierde set volledig aan elkaar gewaagd. Pas op 16-15 werd het verschil groter dan 2 punten (19-15 in ons voordeel). Achteraf net voldoende om de vierde set (met 25-23) en ook de wedstrijd (met 3 – 1) winnend af te sluiten. Wellicht was het de spanning die zorgde voor de enige twee foutieve sprongservices van de sterk serverende spelverdeler en linkshandige passer/loper aan het eind van deze set? In ieder geval werden deze cadeautjes met veel vreugde ontvangen.

Komende zaterdag reizen we in de namiddag naar Rijswijk (Zuid-Holland) om vanaf 19.30 uur tegen de degradant van vorig seizoen uit de eredivisie en de huidige nummer 1 van de Topdivisie (Inter Rijswijk) te spelen. Weer een nieuwe en enorme uitdaging!