Bas van de Goor in International Volleyball Hall of Fame

Bas van de Goor valt dit weekend een bijzondere eer te beurt. In Holyoke, Massachusetts wordt de 47-jarige inwoner van Apeldoorn officieel opgenomen in de zogenoemde International Volleyball Hall of Fame. In de Amerikaanse plaats waar William G. Morgan in 1895 het volleybal ‘uitvond’, worden sinds 1978 spelers, officials en coaches geëerd in hun eigen Hall of Fame vanwege hun verdiensten voor de sport.

Van de Goor wordt na Peter Blangé (2012), Joop Alberda (2014) en Ron Zwerver (2017) de vierde Nederlandse volleybalcoryfee wiens portret in Holyoke aan de muur komt te hangen. De 2.09 meter lange middenaanvaller behoorde tot de boegbeelden van het Nederlands mannenvolleybalteam dat in 1996 in Atlanta Olympisch Goud veroverde. Behalve voor Oranje (295 interlands) en het Apeldoornse Piet Zoomers Dynamo was Van de Goor ook succesvol voor de Italiaanse topclubs Modena en Treviso.

Voorafgaand aan de officiële inauguratieceremonie werden Van de Goor en twee andere ‘inductees’, de Russin Evgenia Artamonova en de Japanner Hiroshi Toyoda, zaterdagochtend ontvangen door de Burgemeester van Holyoke, leden van de Senaat van Massachusetts én het lokale hoofd van de politie. De Amerikaanse coach Doug Beal introduceerde de ‘Class of 2018’.

Bron: Sport 055
Foto: Peter Sprenger