Heren 2 verliest en herstelt zich in de nationale beker

Heren 2 speelde zaterdag een driekamp om de nationale beker. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Verlies en herstel in de Nationale beker

Op de laatste zaterdag van de herfstvakantie stond een driekamp voor de Nationale beker tegen DIO/Bedum (Topdivisie) en het organiserende Avior (eerste divisie) op het programma. In ons eerste duel slaagden we er niet in om van de verliezer van het eerste duel (DIO) te winnen. Na de 1 – 3 nederlaag (25-27, 21-25, 25-16 en 19-25) was de teleurstelling in de korte pauze tussen beide wedstrijden in en zelfs nog in de eerste set tegen Avior voelbaar. Toch herstelden we ons en revancheerden we ons ten opzichte van onszelf. Met de 3 – 1 overwinning (19-25, 25-23, 25-15 en 25-16) voldeden we ook aan onze sportieve plicht en voorkwamen we -voor de Schalkhaarse ploeg- een sensatie.

Niet scherp genoeg begonnen
Het Groningse DIO spaarde in hun eerste (en met 2 – 3 verloren) duel enkele basisspelers om in hun sterkste opstelling aan te treden. In tegenstelling tot het competitieduel van 14 dagen geleden begonnen we te afwachtend aan de eerste set. Toch ging het tot 9-10 gelijk op, waarna een time-out op 9-13 een positief vervolg kreeg met maar liefst 3 aces. Onze tweede korte spelonderbreking (op 20-22) werd eveneens beantwoord door drie punten en voor het eerst in de wedstrijd een voorsprong. Helaas verzilverden we geen van de drie setpunten en ging de tegenstander er met de setwinst vandoor: 25-27. In de tweede set lag het initiatief weer niet aan onze zijde. We keken voortdurend tegen een kleine achterstand van twee punten aan. Naar het einde van de set werd het verschil zelfs eerst nog groter (13-20), waarna twee goede servicebeurten het verschil weer bijna dichtten (19-21). Te afwachtend, te onrustig, te graag willen (overcompensatie) en onvoldoende meevolleyballend werd ook de tweede set verloren: 21-25. Bewust van de kans om de wedstrijd volledig om te kantelen startten we in de derde set met een sterk gewijzigde opstelling. In het begin leek zich eenzelfde situatie te herhalen, maar na 3-6 knokten we voor ieder punt, gingen we de strijd met onszelf (en niet met de ander) aan. Dat resulteerde in sterk verbeterd spel en een knappe 25-16 setwinst. Ook in de vierde set namen we het initiatief (8-5 en 14-12), maar in één rotatie kostte het ons 7 punten op rij om de opslag terug te halen (van 15-14 naar 15-21). Dit  zorgde voor de ommekeer en de teleurstelling. Helaas konden twee time-outs en 4 wissels het tij ook niet keren. Met het verlies van de vierde set (25-19) verloren we onze eerste wedstrijd met 1 – 3.

Knap hersteld
Zelden krijg je als speler en team zo kort na een teleurstelling de kans om het verlies weg te spelen. Lastig omdat de tijd erg kort was (20 minuten) en de emoties (verwijt naar met name zichzelf) hoog opliepen. Toch zijn we er wel in geslaagd dat gedurende de tweede wedstrijd tegen -het frivool en met lef spelende- Avior te doen. Daarvoor hadden we wel de hele eerste set (19 – 25 verlies) en een deel van de tweede set (nipte winst, 25-23) voor nodig. Daarna lieten we met enige ontspanning zien dat we toch echt wel een maatje te groot voor ze zijn. Met 25-15 en 25-16 maakten we een einde aan hun illusies en zetten we zelf weer een stap vooruit. Niet het morele appèl of de sportieve plicht, maar de wil om ons ten opzichte van onszelf te revancheren, zorgde er uiteindelijk voor dat DIO/Bedum nog in de volgende bekerronde actief is.

Volgende week: competitie
Op zaterdag 3 november spelen we om 16.30 uur naast D1 in Omnisport tegen CAS-CRM/ZVH. Een treffen tussen de nummer 9 (wij) en nummer 4 (zij) van de ranglijst. Ons advies luidt: Houd de hele zaterdagmiddag en -avond vrij, want de maand november begint goed met het (Oktober) Dynamo’s Bierfest.