Heren 2 boekt mooie 3-0 overwinning in Assen

Heren 2 speelde zaterdag uit in Assen en boekte een mooie 3-0 overwinning op Sudosa-Desto. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Uitstekend om weten te gaan met de druk
Het belang van de uitwedstrijd tegen Sudosa-Desto was -zoals ook al bij Vizier op Volleybal gepubliceerd- vooraf duidelijk. Voorkomen dat we de laatste plaats op de ranglijst zouden overnemen van onze tegenstander. Hierin zijn we zeer goed geslaagd, want met de setstanden van 25-23, 25-21 en 25-20 werd het een 3-0 overwinning. Een heerlijk begin van de herfstvakantie en een mooie stap omhoog.

Niet gespannen, maar zelfs ontspannen
De gedachte aan de ontmoeting vorig seizoen in Assen was niet zo positief. Toch leefden we zeer ontspannen naar deze wedstrijd toe, terwijl we ook wisten dat het een cruciaal duel was. Het verliezende team komt namelijk op de laatste plaats. Het goede spel van een groot deel in de laatste wedstrijd en het niveau op de trainingen draagt bij aan dit positieve gevoel. Ook in het vervolg van de competitie willen we ons prachtig vertonen en pasten daarvoor zelfs voorafgaand in de kleedkamer blouses. Aan de uitstraling kan het dus straks niet liggen.

Gevoel van controle
De start van de wedstrijd was ondanks hun eerste foutieve opslag wel voor de thuisploeg. Twee mindere rotaties dwongen ons tot de eerste korte onderbreking op 6-10. Deze time-out had een positief effect: de rust bleef bewaard en op 11-11 haalde de Asser coach zijn ploeg naar de kant. In het vervolg van de set lag de score dicht bij elkaar, met in het slot van deze set de enige twee passfouten van de hele wedstrijd aan onze zijde. Desondanks hielden we de voorsprong tot het einde vast (25-23). Deze eerste setwinst (eindigend met een goed doordachte diepe tipbal) gaf energie en vertrouwen bij de start van de tweede set. Wellicht probeerden zij onze passlijn extra onder druk te zetten, maar dat leverde nogal wat directe punten voor ons op. Nu was het de thuisploeg die de eerste time-out nam (5-2). In tegenstelling tot set 1 kostte het terughalen van de opslag nimmer meer dan één extra side-out (maar vijf keer scoorde Sudosa-Desto een punt op eigen opslag). Niet alleen het scorend vermogen van beide middenspelers, maar ook de eenvoudig lijkende maar zeer effectieve sprongservices zijn -naast de geweldige verdedigende acties- de hoogtepunten van deze tweede gewonnen set (25-21). De opdracht voor de derde (en in dit geval ook laatste) set was duidelijk: focus behouden! De start van deze set was voor de sterk wisselende thuisploeg en leek identiek aan set 1. Nu was het op 7-10 dat we onze eerste time-out namen, gevolgd door een foutieve opslag. Ook nu was het weer op 11-11 dat zij de koppen bij elkaar staken. Twee sterke floaters leverden , zonder de rally verder te hoeven spelen, een punt op. Samen met drie opeenvolgende blokpunten op midden, links en rechts door ‘het blok van Vaassen’ werd het verschil steeds groter. De 25-20 setwinst zorgde voor een heerlijke 3-0 overwinning en een vreugdedans op het speelveld. De meegereisde supporters kregen waar voor hun geld. Ze zagen een team dat vertrouwen in de ander (en zichzelf) uitstraalde, waar iedereen zich zeer bewust was van zijn rol/taak en een ploeg die hard voor elkaar wilde werken.

Bekerwedstrijden komende zaterdag
De scholen en ook een aantal spelers hebben nu herfstvakantie. Toch trainen we gewoon door, want aankomend weekend staat een driekamp voor de Nationale beker in Schalkhaar op het programma. Om 16.00 uur spelen we tegen DIO/Bedum (de huidige nummer 8 van de Topdivisie) en om 18.00 uur treden we aan tegen Avior dat uitkomt in de eerste divisie. De winnaar mag wellicht in de volgende bekerronde aantreden tegen een eredivisieploeg en wie wil dat nou niet?