Heren 2 verliest met 2-3 van VCN

Heren 2 verloor zaterdag in eigen huis met 2-3 van VCN. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake onder 'lees het hele bericht'.

Geen definitieve knock out en na vijf rondes op punten verloren: 103 - 105

Inmiddels hebben we twee wedstrijden in de Topdivisie gespeeld. Het verschil tussen winst en verlies was in de ontmoeting met VCN wederom erg klein. In onze eigen volleybalarena verloren we na een 2 – 0 voorsprong in sets (25 – 18 en 25 – 21) alsnog drie achtervolgende sets met 24 – 26, 22 – 25 en 7 – 15. We zijn van de ‘nul’ af, hebben de kans op een definitieve knock out in de derde set laten liggen en op punten verloren (103 voor en 105 tegen).

Sterke openingsfase
Net zoals in de eerste wedstrijd bleken we in staat om vanaf het eerste fluitsignaal met een gedachte te spelen. Het terughalen van de opslag (side-out) kostte slechts drie keer één extra punt. Het creëren en benutten van rallykansen zorgde voor langere reeksen op eigen service. De 25 -18 winst liet dit verschil in de eerste ‘ronde’ zien. Het was genieten in het veld!
De tweede set liet eenzelfde verschil zien, waarbij het aantal directe fouten aan de zijde van onze tegenstander uit Capelle aan den IJssel sterk toenam. Pas op 12 – 6 werd voor een korte periode om en om de side-out teruggehaald. Helaas verkrampten we in de passing op het moment van het inbrengen van twee spelers (dubbele wissel) en werden we genoodzaakt dit weer (te) snel terug te draaien. De controle pakten we weer op en met 25 – 21 werd het eerste wedstrijdpunt op de ranglijst een feit. Het was mooi om te zien vanaf de kant en tribune!

De ommekeer
In de (achteraf gebleken cruciale) derde set lag het spelniveau nog dichter bij elkaar. Halverwege deze set keken we tegen de eerste ‘echte’ achterstand aan (12 – 15), maar deze werd in één opslagreeks weer ongedaan gemaakt (16 – 15). Vlak voor een mogelijke knock-out  (op een 23 – 21 voorsprong) stagneerde de score en met twee killing blocks tegen verloren we alsnog de set (24 – 26). Deze enorme tegenslag leek ons aanvankelijk niet veel te doen en kwamen direct met 3 – 0 voor. Dit was echter van hele korte duur, want het werkte tot halverwege de vierde set door (6 – 12). Helaas kwam de inhaalrace, met enthousiasme in en buiten het veld) net te laat en/of stopte op een stand van 21 – 21, waardoor we gedwongen werden tot het spelen van een vijfde en allesbeslissende laatste ‘ronde’. De vermoeidheid, het concentratieverlies of … zorgde voor een deceptie (7 – 15). We doen onszelf echt te kort om alleen maar stil te staan bij het laatste gedeelte van de wedstrijd. Er lagen namelijk geen kansen, maar hebben zelf dé kansen gecreëerd. Kortom voldoende perspectief voor de eerstvolgende wedstrijd: zaterdag 6 oktober om 19.30 uur in Veenendaal tegen VCV.