Dames 1: Teamuitje op het strand

Teamuitje op het strand

Maar liefst zeven weken duurde de voorbereiding van SV Dynamo D1, welke afgelopen zaterdag werd afgesloten met een teamuitje op het strand. Althans, daar leek het wel op in onze eerste competitiewedstrijd tegen promovendus IMS/Voltena. Een team vol speelsters die gezamenlijk hun liefde voor beachvolleybal een knappe vertaling hebben gegeven naar het 6 tegen 6 in de zaal.

Het kostte ons een halve set om gewend te raken aan alle patronen en tempo’s bij de tegenstander en dat leidde al snel tot een 12-3 achterstand. Veel tweede tempo kanonnen op het midden waar wij maar moeilijk een antwoord op hadden zorgden ervoor dat wij constant onder druk bleven staan. Langzaam ging het lopen en wisten wij de druk steeds meer bij de dames uit Werkendam te leggen waardoor 9 punten achterstand resulteerde in nog maar 1 punt achterstand. Helaas mocht deze inhaalrace niet baten en ging de eerste set met 25-21 naar de beachvolleybaldames.

In set 2 meteen weer een valse start en begonnen wij pas met spelen vanaf 6-0. De jongste telg van het Dynamonest van amper 15 jaartjes oud, Susan Schut mocht deze set starten op de diagonaal en speelde een zeer verdienstelijke wedstrijd. Een wijziging in het serviceplan leidde deze set tot maar liefst 10 aces (die tegenwoordig bijzonder gevierd worden, komt dat zien!) waarmee we de 6 punten achterstand ombogen tot 25-22 setwinst. Als je die valse start vergeet was het gewoon een duidelijke 25-16, klinkt toch mooier. 1-1 en alles lag weer open.

In set 3 met hetzelfde team het veld in en om de trend voor te zetten maar weer meteen beginnen met 6-1 achter. Met onze service lukte het goed om hun midden uit te schakelen en de regie in de rally te houden. Aan het einde van de set was het verschil terug tot 1 punt, maar door alle handige balletjes van Voltena werden we te vaak verrast waardoor er veel onnodige ballen bij ons op de grond belandden. Ook het debuut van onze tweede setter Lisanne Samsom (Sam) in de topdivisie middels een dubbele wissel kon het verschil niet in ons voordeel doen kantelen. 25-20 voor beachteam Brabant.

In set 4 had Bo het loodje gelegd en werd vervangen door Lynn en Heleen keerde terug op de diagonaal. Nog een set alles geven en de vijfde set afdwingen die deze wedstrijd meer dan verdiend. Ik hoef inmiddels niet meer te vertellen hoe we de set startte, maar bij 21-21 stond het weer gelijk. Deze set was een waar genot voor het publiek want beide partijen gaven elkaar geen moment vrije ruimte. Ik weet niet of er records worden bijgehouden, maar wij braken gisteren het record van langste rally in de Topdivisie ooit. In de rally ging de bal meer dan 20 keer over het net, werden ballen uit de tribune geplukt, uit het net gevist en onmogelijk van de grond gehouden en afgemaakt met een waanzinnige pipe van Joyce. Dank aan de time-out van Voltena, want de rode wolven van Dynamo moesten aan het zuurstof. Het spel van Voltena kende in deze set ook nog wat mooie waterpolo-acties. Springen, vangen, even kijken en smijten maar. Van de scheids mocht toch alles, maar wij lieten ons niet gek maken. Het werd 24-21 voor Voltena en met 3 matchpoints tegen stond Lisanne de Krosse achter de servicelijn en ze werkt ze alledrie weg, 24-24. Twee goede acties van Voltena maakten het uiteindelijk toch af en ging de wedtrijd met 3-1 naar Voltena.