Heren 2: valse 'start' in uitduel Tilburg

Valse ‘start’ in uitduel Tilburg

Na een afwezigheid van twee seizoenen weer terug in de Topdivisie. Het aantreden in en tegen Volley Tilburg hadden we ons wel iets anders voorgesteld. De flitsende start, met een prima uitvoering van het wedstrijdplan, kreeg in het verloop van de wedstrijd geen vervolg. De openingswedstrijd werd dan ook met 1 - 3 verloren: 25 - 16, 21 - 25, 23 - 25 en 23 - 25. Voor de cynici onder ons: “Nee, SV Dynamo H2 snakt nog niet naar het einde van het seizoen”.

Verwachtingen en een strategie

Het was een snel weerzien met de ploeg tegen wie we in de allerlaatste oefenwedstrijd van de voorbereiding in Apeldoorn speelden. We wisten dus wel wat we konden verwachten. Meer dan hopen dat het wel goed komt. Niet minder dan anticiperen op wat komen gaat. In de eerste set lieten we zien dat we prima in staat bleken volgens plan konden spelen. Niet alleen door het uitvoeren van een strategie, maar ook door het leveren van strijd, genieten van geslaagde acties en vooruit te denken. Immers de oplossing ligt in de eerstvolgende acties.

Toenemende foutenlast maakt het verschil

In de eerste set zorgde, na een tussenstand van 4 - 4, de eerste tussensprint voor een time-out (op 8 - 4) aan Tilburger zijde. Ook na deze onderbreking waren het ‘opgedrongen’ fouten, die wederom een korte serie van 4 achtereenvolgende punten opleverde. De tweede helft liet eenzelfde scoreverloop zien en na een korte spelonderbreking op 17 - 8 werd de set met 25 - 16 gewonnen.
De tweede set liet een minder groot verschil zien en er was maar één opslagbeurt waarin meer dan twee punten gescoord werd en ons op een 11 - 9 voorsprong zette. Daarna werd de side-out voortdurend gescoord of middels een foutieve opslag teruggehaald, zo ook op 20 - 19 in ons voordeel. Dit ‘gratis’ punt bleek achteraf zoveel impact te hebben dat de set alsnog zeer snel met 21 - 25 verloren ging.
Set 3 leek identiek aan het begin van de wedstrijd te zijn, waarbij we in een andere startopstelling begonnen. De eerste Tilburgse time-out (10 - 6) leek weinig impact te hebben. Een directe ace en nog op punt bracht ons op een ruime voorsprong (12 - 6). Slordigheden in de verdediging en de aanvalsopbouw, maar ook in rallypasses en overname set-ups liet de voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ongelooflijk zonde dat we hiermee de kans op een goede uitslag door eigen toedoen om zeep hielpen. Zichtbare frustratie over het nipte setverlies (23 - 25) sijpelde ook door in de vierde set. Een vroege time-out (stand: 6 - 13) en de goede mentaliteit van de ingevallen spelers moesten de rust en de focus weer terug zien te brengen. De inhaalrace werd ingezet en helaas waren het drie fout geslagen services boven de 20 punten die een einde brachten aan deze eerste wedstrijd. Het was een spannende strijd, waarbij de teams echt aan elkaar gewaagd waren (92 punten voor en 91 punten tegen). De te hoge (directe) foutenlast zorgde uiteindelijk voor de valse start aan de competitie. Nu er zijn nog 21 wedstrijden te spelen, te beginnen aankomende zaterdag (29 september) om 16.30 uur in onze eigen thuishal (Omnisport) tegen Maatwerkers VCN. De eerstvolgende kans om onszelf te revancheren.