MC Open Club steelt de show in Klagenfurt

Deelnemen aan de United World Games (UWG) van 21 t/m 24 juni garandeert een onvergetelijke ervaring. De sportieve strijd aangaan met leeftijdsgenoten uit meerdere van de in totaal 40 landen, maar tevens de ontmoeting met jongeren in meerdere takken van sport. Klagenfurt, de plek waar sport verbroedert en waar jongeren dezelfde ‘taal’ spreken. Deze unieke kans wordt het meisjes Open Club C-team met medewerking van vele sponsoren gegund.

De verhalen delen
De ‘road to’ begon al enkele maanden geleden met (gerichte) sponsoracties om zelf de trip naar de Oostenrijkse plaats te bekostigen (zie https://m.facebook.com/Unitedworldgames2018/?locale2=nl_NL). Het resultaat is ook zichtbaar aanwezig, want de Apeldoornse meidenploeg is uitgedost met prachtige outfits. Verhalen over de reis, het slapen in het voetbalstadion dat ook tijdens het EK in 2008 gebruikt is, het eten, de frisse duik in het helderblauwe zwemmeer (Wörthersee), het stelen van de show aan het einde van het Oktoberfest en de openingsceremonie -met een ware intocht van een vertegenwoordiging  van alle landen, een muzikale show, een sportieve eed en afsluitend vuurwerk- zullen uiteraard ook met anderen thuis gedeeld worden. Op sportief vlak valt er natuurlijk na één speeldag ook al iets te melden.

Een goede generale en een gedeelde eerste plaats
De voorbereiding op de UWG eindigde met een laatste oefenwedstrijd in een snikhete sporthal tegen (een afvaardiging van) Back2Basics uit Amerika. Ondanks de (te) korte nachtrust werd er degelijk en geconcentreerd gespeeld, met een 2-1 overwinning tot resultaat. De complimenten van de tegenstandsters, het Amerikaanse publiek en de Chilenen die ernaast trainden, lieten direct de ‘verbroedering door sport’  zien en was meer dan terecht. In de vroege ochtend van vrijdag 22 juni stond de eerste officiële ontmoeting tegen BVSC-Zugló uit Hongarije op het programma. De grote en grootte van de selectie was indrukwekkend te noemen, maar toch werd er met veel bravoure -na het geven van een vaantje aan de aanvoerster en een unieke SV Dynamo-sleutelhanger aan alle Hongaarse speelsters- aan de wedstrijd begonnen. Met ‘totaal-volleybal’ (er werd hard gewerkt en alle disciplines waren netjes op orde) werd het in de eerste set 21-11 (let op: er wordt gespeeld tot 21 punten, met wel twee punten verschil). Ondanks de vele wissels werd ook de tweede set goed begonnen. De geoliede machine stokte op een 14-12 voorsprong, waardoor de einduitslag 1-1 in sets werd (17-21).

Na een korte break stond de tweede poulewedstrijd tegen Brückl hotvolleys uit Oostenrijk op het programma. Het verschil tussen beide teams was enorm. Nu bleek de opslag oppermachtig en zorgde voor de nodige onrust aan Oostenrijkse zijde. Voor het publiek en de thuisblijvers die via de livestream (http://dynamoapeldoorn.nl) alle wedstrijden -en helaas ook het commentaar van de meegereisde en in oranje uitgedoste familieleden moeten aanhoren- via het internet kunnen volgen, was deze wedstrijd minder aantrekkelijk. Beide sets werden met dezelfde cijfers (21-8) gewonnen en ook nu zag de driehoofdige (begeleidings)staf kans door te blijven wisselen.  De vreugde van de gedeelde eerste plek in poule A smaakt naar meer. Benieuwd naar onze resultaten en het verdere verloop?  Op zaterdag 23 juni spelen we om 9.30 uur tegen onze naaste concurrent (Brückl hotvolleys uit Duitsland) om de eerste plaats te verzilveren. Alle uitslagen zijn te volgen op https://www.unitedworldgames.com/en/tournament/results_2018/