Heren 2 verliest 1e promotiewedstrijd naar de topdivisie

Heren 2 speelde woensdagavond de 1e van de 2 promotiewedstrijden naar de topdivisie tegen Inter Rijswijk. Het werd een 1-3 nederlaag. Op woensdag 2 mei om 20.00 volgt de thuiswedstrijd. Dan kan er iets worden rechtgezet. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Een tweeluik (deel 1): Wat maakte het verschil?

Niet zomaar een woensdagavond in april, maar op woensdag 25 april vond de eerste (van twee) ontmoetingen tegen de nummer 2 van de andere eerste divisie (Inter Rijswijk H2) plaats. Na ruim twee uur (file)rijden startten we aan de wedstrijd, maar moesten uiteindelijk toch de overwinning aan de thuisploeg laten: 1-3 (28-26, 19-25, 19-25 en 23-25). De opdracht voor de return op woensdag 2 mei om 20.00 uur in Apeldoorn is eenvoudig, namelijk maximaal één set verspelen voor het mogen spelen van een zogenaamde ‘golden set’ en een overwinning zonder setverlies betekent automatisch een vergrote kans op promotie naar de Topdivisie.

Reguliere competitie
Voorafgaand aan het seizoen spraken we naar elkaar uit dat we tot aan het laatste moment mee wilden doen voor promotie naar de Topdivisie. Zoals wellicht bekend, moest daarvoor ook nog op de allerlaatste speeldag gepresteerd worden. Het spelen van twee wedstrijden tegen het team dat dezelfde positie op de ranglijst in 1BH inneemt, laat onze ‘doelstelling’ leven.

Twee sets waren close
We startten sterk aan de eerste wedstrijd. Maar liefst vier aces lieten we in het begin noteren en dat zorgde voor een 7-3 voorsprong. Een time-out van de Rijswijkse ploeg zorgde voor de ommekeer en hetzelfde gebeurde op de stand van 8-10 aan onze zijde. In het vervolg van de openingsset bleef de score dicht bij elkaar, maar de thuisploeg kreeg als eerste meerdere setpoints. Toch bleven we (ondanks de spanning) ‘verstandig’ spelen, de reden van het alsnog winnen van de eerste set met 28-26. Vanaf de tweede set zakte de servicedruk weg en nam het aantal directe passfouten toe. De oorzaak ligt ook in de kwaliteiten van de thuisploeg. Zij bleken namelijk over een vlijmscherpe sprongservice te beschikken. De tweede en derde set waren met twee maal 19-25 voor de thuisploeg. De vierde set leek op een kopie van de eerste set, aangezien het initiatief bij ons lag. Nu waren wij echter het team dat als eerste de grens van 20 punten bereikte, maar helaas op 23-22 voor haperde de score en dat luidde een 1-3 nederlaag in.

Verloren maar met perspectief
We hoeven geen vertrouwen te putten uit de verrassende uitslagen bij de returns in de Europese voetbalcompetities, want het was een verlies mét perspectief. De ploeg uit Rijswijk, met een mix van jong talent en ervaring, laat zien over veel kwaliteiten te beschikken. Wel hebben we kansen gehad en onvoldoende vaak benut. Zo beëindigden we (te) vaak met een foutieve opslag een korte serie punten op eigen service. Ook slaagden we er in de tweede en derde set in om een achterstand van meerdere punten (3 en respectievelijk 5) direct weer in te lopen (ook met 3 en 5 punten). Als laatste weten we als geen ander dat het thuisvoordeel groot is (en hetzelfde geldt voor de club uit het Westen). Kortom we weten wat we van onze tegenstander kunnen verwachten, moeten daar (nog beter) op zien te anticiperen. Het geloof dat we dan kunnen winnen is meer dan slechts hoop.