Vrijwilliger van het jaar: Janet de Jonge

"Moet ik nou zelf een stukje op de site zetten over de vrijwilliger van het jaar” vroeg Janet, kort na de uitreiking van de prijs, zich hardop af.  Bij uitzondering mag ik nu het stukje op de homepage plaatsen.

Even voordat de winnaar bekend werd zei nog iemand tegen mij dat hij geen naam zou kunnen bedenken van iemand die nu vrijwilliger van het jaar zou worden. Ik wist wel beter en gelukkig ziet het bestuur ook de tomeloze inzet van mensen ‘achter de schermen’.

Op 1 april 2004 werd Janet recreant-lid bij onze vereniging. Een paar jaar later kwamen we met elkaar in gesprek en wilde Janet ‘wel iets’ doen met communicatie. Dat ‘wel iets’ werd al snel een activiteit waar Janet heel veel uren per week instak en nog steeds insteekt. Maar daar bleef het niet bij. Inzet is belangrijk, maar wat Janet dreef was om de communicatie en organisatie rondom activiteiten op een hoger plan te brengen. Als websiteredacteur komen ontzettend veel initiatieven van leden langs die iets willen opzetten en vragen om ‘even iets’ op de site te zetten. Even doorvragen bij de initiatiefnemer en het bleek al snel dat soms het initiatief nog niet voldoende was doordacht, informatie miste en/of de organisatie nog niet rond was. Dat was en is nu soms nog steeds de valkuil voor Janet om niet in de organisatie 'gezogen' te worden.

Een verzoek om iets voor een bloembollenactie te doen groeide in 2008 uit tot een gigantische klus. Niet alleen even een berichtje op de site, maar ook het uitwerken van een communicatieplan, het schrijven van teksten, het motiveren van verkopers, het verzamelen van vrijwilligers om samen de bloembollen in te pakken en te verdelen onder de verkopers. De hoge omzet in 2008 van ruim € 14.000 maakte veel goed. Een jaar later werd het kunstje herhaald met een omzet van circa € 9.900,-. Onze vereniging is een aantal jaren de organisator geweest van de finale van de Open Club voor alle niveaus: 64 teams in 4 hallen in Apeldoorn. Een ‘zou het niet leuk zijn om een programmaboekje te maken’ ontaardde o.a. voor Janet in een grote klus onder hoge tijdsdruk om een full-color A4-boek samen te stellen met informatie en foto's van alle teams en verenigingen.

In 2010 kwam met Janet de nieuwe website, gecombineerd met een VerenigingsInformatieSysteem, tot stand. Sinds die tijd schreef of redigeerde zij ruim 5000 berichten. Geen taalfout ontging haar, niet alleen op de website maar ook in de talloze flyers, mails, nieuwsbrieven en promotiefolders die zij schreef. Een externe partij die onze vereniging auditte beoordeelde de communicatie als zeer goed en professioneel.

Communicatie is haar passie. Al jaren ‘strijdt’ Janet voor een ‘verenigings-jaarkalender’.  Om de een of andere reden blijkt het lastig die jaarkalender van de grond te krijgen. Waarschijnlijk is dat de reden dat Janet een paar jaar geleden er nog maar ‘iets bij is gaan doen’ waar ze kon laten zien dat een kalender (planning) heel belangrijk is en veel onzekerheid bij leden en vrijwilligers kan wegnemen. Janet is de laatste jaren ook de drijvende kracht achter de communicatie, het opstellen en bewaken van de kalender en achter de broek zitten van mensen die ‘de kalender even waren vergeten’ rond het NOJK (Open club) en het Internationaal Jeugdtoernooi. Niet voor niets grapte Auke tijdens de uitreiking van de Vrijwilliger van het jaar trofee dat hij Janet als zijn ‘personal assistant’ beschouwt.

De ambitie is om volgend seizoen een verenigingsbrede planningskalender op te stellen opdat leden en vrijwilligers online in één overzicht kunnen zien wanneer wat gedaan/verwacht wordt.

Janet, mijn lieve Dynamo vriendin en grote steun. Je bent mijn vrijwilliger van de laatste 10 jaar. Wij zijn niet zo van het vergaderen en ik kon derhalve ook niet putten uit vergaderagenda's en notulen waardoor ik zeer waarschijnlijk heel veel zaken niet heb genoemd die jij ook hebt gedaan.
Het is meer dan terecht dat jij tot vrijwilliger van het jaar bent uitgeroepen en ik hoop dat ik nog een tijdje ook jouw Dynamo partner mag zijn.

Bart Bosman
Nb. Janet typ-, grammaticale- en stijlfouten mag je verbeteren.