Nederlaag Heren 2 zorgt voor spanning in laatste speelronde

Op zaterdag 14 april speelde Heren 2 de een na laatste wedstrijd van het seizoen tegen E.V.V. uit Elburg. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Nederlaag tegen E.V.V. zorgt voor spanning in laatste speelronde

Het bleek een weerzien met oude ‘bekenden’ (in het veld en blijkbaar ook op de tribune), die in vier sets door de thuisploeg terecht in hun voordeel werd beslist. De 1-3 nederlaag (met de setstanden 19-25, 25-17, 18-25 en 23-25) betekent dat ook in de laatste speelronde er nog veel op het spel staat. De onderlinge ontmoeting met de nummer 3 van de ranglijst (Set-Up ’65) brengt namelijk de beslissing wie zich achter de onnavolgbare kampioen ‘best of the rest’ mag noemen, in de meivakantie van de Nevobo twee opvullingswedstrijden mag spelen en mag hopen op promotie naar de Topdivisie.

Lang geduld hebben
Het voorwoord in het programmaboekje verwoordde al dat de thuisploeg zich goed voorbereid had op de derde ontmoeting (één in de voorbereiding en de wedstrijd in de eerste competitiehelft) en toch niet van plan was om ons eenvoudig aan de tweede plaats te helpen. De “gun-factor” hoort ook niet in de sport op dit niveau thuis, waar strijd en de wil om te winnen centraal staan.

De thuisploeg stoomde na een gelijk opgaande start van de wedstrijd, waarin we meerdere kansen op een punt creëerden, van 4-4 naar 4-12. De eerste time-out halverwege deze serie kon de reeks niet onderbreken en de tweede time-out zorgde voor het terughalen van de service (door een foutieve opslag). Ons geduld werd op de proef gesteld en we moesten wachten tot de stand van 8-17 om ons eerste (!) punt op eigen service te maken, gevolgd door nog 3 punten. De achterstand bleek te groot om het nog echt spannend te maken, maar hier begon wel de basis voor de tweede set. Nu lag het initiatief geheel aan onze zijde en scoorden we drie beurten geen (bonus)punt op eigen opslag. Met de stand van 25-17 op het scorebord was de wedstrijd weer helemaal in evenwicht (1-1 in sets). Tot halverwege de derde set (11-10 voorsprong) leek een spannende ontknoping van de (vaak cruciale) derde set in de maak. De thuisploeg bleek niet mee te werken, maakte met twee korte tussensprints een pijnlijk verschil en speelde het professioneel uit (18-25).  Het eerste deel van de vierde set stonden wij maximaal twee punten voor, maar het tweede deel kantelde de stand weer in het voordeel van de ploeg uit Elburg. Het slotstuk bleek na 20-24 toch nog even heel spannend te worden, maar met 23-25 werd ook deze laatste set (nu nipt) verloren. De 1-3 nederlaag was geheel terecht en de reden(en), zonder excuus, voor dit verlies ligt compleet bij ons.

Spannend tot de allerlaatste speelronde
Wie had bij de allereerste wedstrijd van het seizoen 2017/2018 kunnen bedenken dat de beslissing in de allerlaatste speelronde valt, tegen dezelfde tegenstander (Set-Up ’65 uit Ootmarsum). Een vooruitziende blik of een  kwestie van goed plannen, zeggen ze misschien wel bij de Nevobo.

Op zaterdag 21 april spelen we in ieder geval in ons eigen Omniport om de tweede plaats, starttijd is 16.30 uur. Positieve aanmoedigingen kunnen we waarderen en laat kritiek op de (technische beoordeling door de) scheidsrechters graag achterwege. Mocht u ‘bekenden’ bij de geel-blauwen in het veld zien staan, praat dan ‘gewoon’ na afloop met elkaar in de kantine. Dat alles maakt de wedstrijd toch veel leuker?