Alterno wint stadsderby van Heren 2

Heren 2 verloor afgelopen zaterdag met 3-1 van Alterno H1. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Thuisvoordeel zorgt weer voor beslissing in Apeldoornse (stads)derby

Op zaterdag 7 april stond de (stad)derby tegen Alterno H1 op het programma, voor ons een ‘uit’ in de Maten. Voor een ieder een wedstrijd om naar toe te leven. De thuisploeg bleek op deze zonnige zaterdagmiddag met 1-3 te sterk (23-25, 25-23, 16-25 en 22-25). Ook in dit seizoen dus (weer) een onbesliste strijd, aangezien de eerste wedstrijd met dezelfde cijfers voor ons was. Misschien brengt het nieuwe seizoen daar verandering in?

Geen verrassingen
Teruggaan in de tijd (oude teamfoto’s als bewijs) laat zien dat er nog steeds veel van dezelfde spelers -op het op twee na hoogste niveau- in het veld staan. Niet alleen de in- en stroom van (talentvolle) jongens, maar ook de kwaliteit van al deze spelers is hiervan dé reden. Door de vele onderlinge ontmoetingen wisten we  ruimschoots voldoende wat we -op de eerste zomerse zaterdag van het jaar- konden verwachten. Cruciaal zou het leveren van servicedruk worden en het passend onder controle krijgen van hun opslag, zeker in deze kleine volleybalarena.

Na twee sets volledig in balans
Na een voorzichtige start, waarin we helaas niet direct de eerste kansen konden verzilveren, was het  een sterke opslagbeurt die het eerste echte verschil op het scorebord liet zien (van een 4-5 achterstand naar 8-5 voorsprong). Tot halverwege deze eerste set lag het initiatief bij ons (tussenstand: 14-9). Naar het einde van de set bleek het terughalen van de side-out steeds iets moeilijker te worden en was de thuisploeg de sterkste. Een uiterste poging van hun libero om een iets te hoge eerste tempobal te redden, betekende direct het laatste punt en verlies van set 1 (23-25). De tweede set startten we sterk en kwamen direct op 9-4. Daarna zorgden twee korte series van drie punten weer voor een gelijke stand op het bord van de verstopte telster. Het slotstuk was wederom spannend. Door het ‘hoofd’ erbij te houden, was het laatste punt nu op miraculeuze wijze voor ons. Met 25-23 in ons voordeel was de stand na twee sets volledig gelijk.

Black out en net geen wederopstanding
Het verschil in de derde set was groot, met onrust en frustratie aan onze kant tot gevolg. Het lukte ons niet (meer) om vanuit een gerichte opdracht de druk op de passlijn te houden (te weinig druk en teveel foute opslagen). Gevolg was dat Alterno naar hartenlust het spel door het midden en aan de aanvallend sterke buitenkant kon spelen. Met een groot verschil aan het eind (16-25) was het weer onze uitdaging om de stand gelijk te trekken. De start van de vierde set liet wel weer een gelijk opgaande strijd noteren (tussenstand: 10-10). Nu waren we het zelf, die vier keer met een foutservice, zorgden voor het beëindigen van een (korte) serie. Helaas zat het er niet (meer) in en de 22-25 betekent 1-3 verlies.

Volgende week weer een nieuwe kans
Met nog twee speelrondes te gaan, staan we nog steeds op plek 2. Voor aankomende zaterdag is het niet alleen de bedoeling deze plaats te behouden. Liever zouden we hem willen versterken. Wellicht denkt E.V.V. uit Elburg daar anders over. In ieder geval waren zij afgelopen zaterdag al aanwezig in de Alternohal om ons te zien spelen. Mogelijk zien ze kansen voor zichzelf, maar gelukkig kunnen wij zeker nog beter. De wedstrijd op zaterdag 14 april in Elburg start om 16.00 uur.