Redbad Strikwerda keert terug bij Draisma Dynamo

Met ingang van het seizoen 2018-2019 volgt Redbad Strikwerda Bas Hellinga op als trainer/coach van het eerste mannenvolleybalteam van Draisma Dynamo. Het bestuur van de Stichting Topvolleybal Dynamo is met de 54-jarige Apeldoorner een verbintenis overeengekomen voor de duur van drie seizoenen. Peter de Vries is zeer verheugd met de terugkeer van Strikwerda op het oude nest. “Toen Bas Hellinga bekend maakte ons te gaan verlaten, zijn wij natuurlijk om ons heen gaan kijken. We hadden een lijstje met namen samengesteld. Er stond één naam bovenaan die lijst. Die is het ook geworden. Heel toevallig komt hij ook nog uit Apeldoorn”, kijkt de voorzitter van de Stichting Topvolleybal vol verlangen uit naar de hernieuwde samenwerking met Draisma Dynamo’s toekomstige hoofdcoach.

Met de voormalige speler van het eerste team aan het roer veroverde Draisma Dynamo in 2007, 2008 en 2010 de laatste drie van tot dusverre twaalf landstitels. Vier keer (2008, 2009, 2010, 2011) werd in het eerste Strikwerda-tijdperk de nationale volleybalbeker in de wacht gesleept. In 2007, 2008 en 2010 kwam tevens de Super Cup in de Apeldoornse prijzenkast terecht. Als trainer van Landstede Volleybal in Zwolle voegde de erkende grossier in prijzen drie landstitels (2013, 2014, 2015), twee bekers (2014, 2015) en twee Super Cups (2014, 2015) aan zijn indrukwekkende erelijst toe. Dat cv kan hij eerdaags mogelijk zelfs uitbreiden met een zevende landstitel. Met zijn huidige ploeg Seesing Personeel gaat de Apeldoornse oefenmeester immers in de aanstaande play-off finale tegen titelverdediger Abiant Lycurgus wederom een gooi doen naar de hoofdprijs.

Strikwerda laat de Doetinchemse club met een goed gevoel achter zich om zich in vertrouwde omgeving te richten op zijn toekomstige klus. “Na een fijn jaar met een goed team, een sterke staf en het uitstekende technische hart bij Orion vertrek ik als trainer naar Draisma Dynamo. Ik heb de uitgesproken wens om de tijd die ik beschikbaar heb voor het volleybal effectief te besteden en tevens mijn gezin meer tijd te geven. Dat kan in Apeldoorn.” Strikwerda verheugt zich op de uitdagingen die in de Draisma Dynamo Arena op hem wachten. “Mijn taak is om spelers beter te maken. Mijn persoonlijke drive is om ambitieuze spelers naar het nationaal team te brengen. Spelers die dat willen bereiken zijn altijd welkom in mijn team. Meer dan voorheen hebben ook eredivisietrainers bij de mannen een belangrijke rol bij het jongensvolleybal. De fors afgenomen instroom van jongens dwingt ons met elkaar om het niveau van de jeugdtrainingen fors te verbeteren en jongens te binden. Daarom zal ik ook bezig gaan met de opleiding van jongeren in de leeftijd van 11-16 jaar, waaronder mijn zoon. Zowel bij de club als met een eigen volleybalschool. Daarnaast zal ik helpen bij het opleiden van nieuwe jonge trainers.”

Foto: Peter Donderwinkel