Heren 2 wint met 3-1 van Sovoco

Heren 2 won zaterdag thuis met 3-1 van Sovoco. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Weer wind Apeldoorn

Na een turbulente week stond afgelopen zaterdag (20 januari) de return tegen Sovoco op het programma. In de eerste competitiehelft was dat de enige wedstrijd buiten Apeldoorn, die met 4-0 gewonnen werd. Juist toen -in tegenstelling tot enkele andere wedstrijden- steeds wel de ‘big points’ boven de 20 weten te maken. Ook nu waren de eerste drie sets (dit maal met een ruime marge) voor ons: 25-19, 25-20 en 25-17. Helaas leverde een ‘alles of niets’-aanpak in combinatie met enig concentratieverlies aan onze zijde alsnog setverlies (23-25) op. Wel weer winst, maar misschien wel kostbaar puntverlies?

Het gaat om details
Deze week bevatte groot en klein nieuws. De kleine aardbeving in Groningen, zijn ze toch een beetje bang geworden nu we nog maar 6 punten (virtueel) achter staan? De kleine storm over Nederland, met het NK atletiek voor jeugd op de tocht in Omnisport? Maar ook binnen de selectie  groot zwangerschapsgeluk, een klein wonder die voor vreugde, spanning en opwinding zorgt. Vertaald naar de wedstrijd: Hoe groot maken we kleine dingen, wetende dat details het grote verschil maken tussen blijdschap en teleurstelling, dikke winst en een verloren set.

De positieve waarde
“Je speelt zoals je traint”, een veelgebruikte uitspraak om het verband tussen de (focus op de) trainingen en de wedstrijd in het weekend te duiden. Een slechte training mag alleen nooit in het hoofd van de spelers achterblijven. Voor ons zaak om te leren van de woensdagavond dat niet de angst, maar durf te vertrouwen op jezelf en de ander én voordenken (en dat is wezenlijk anders dan nadenken) op wat jij moet doen de kans op winnen vergroot. Frustratie is louter positief
als het de motivatie stimuleert. Genieten wordt alleen negatief als het zorgt voor gemakzucht (laksheid).

Klaar voor de wedstrijd
Voor de statistieken een bijzondere wedstrijd: iedere set op een 0-1 achterstand komen, waarbij het aanvalspatroon (zonder vooraf gemaakte afspraken) in set 1 en 3 identiek was (eerst achterover en daarna naar linksvoor) en set 2 en 4 begon met een foutserve. Het verdere verloop was echter onvoorspelbaarder en af en toe (te) grillig. In de eerste set was het (sprong)servicegeweld dat een ruime voorsprong op het scorebord (13-3) deed verschijnen. Hun passlijn stond onder druk, waardoor we extra veel rallykansen creëerden. Het onbenut laten van de mogelijkheid om verder uit te lopen, zorgde voor slecht 6 punten voorsprong bij het laatste fluitssignaal van set 1 (25-19). Inherent aan de afname van het aantal directe servicepunten (volleybalaces) kwam de Soester formatie steeds beter tot scoren. Om en om werd de side-out direct teruggehaald en dat betekende halverwege de set een gelijke stand (13-13). Een korte tussensprint maakte het verschil en met 25-20 werd het 2-0 in sets. Zonder enige verslapping scoorden we er in de derde set lustig op los, uiteraard geholpen door het enorme aantal foute opslagen (en dus ‘gratis’ punten) van onze tegenstander. Ook deze set ging met dikke cijfers (25-17) naar ons en een evenaring van de heenwedstrijd (althans qua punten) leek in de maak, terwijl we ons zeer bewust waren dat enige verslapping wellicht afgestraft werd. Ondanks dit bewustzijn keken we in deze set al voor het bereiken van de 10 punten tegen een achterstand van maximaal 2 punten aan. Nu was het onze meedogenloze floatserve, die -ondanks het steeds innemen van een wisselende passlijn- zorgde voor de ommekeer. Na deze 15-11 voorsprong was het één serie (!) die ons maar liefst 8 (!) punten op rij kostte: van passfouten, verkeerde keuzes/onzuivere set-ups, (door de scheidsrechter beoordeelde) uitgeslagen ballen, eenvoudige ingebrachte ballen en een killing block tegen. Kortom een collectief falen, waar zelfs twee time-outs, meerde wissels en (bewust of onbewust) veters strikken geen verandering geen (enkel) effect had.  De inhaalrace kwam net (iets) te laat en met 23-25 ging deze laatste set en een bonuspunt verloren. Met 3-1 en 4 wedstrijdpunten erbij wind Apeldoorn.

Komende zaterdag
Met nog twee trainingen (op de maandag- en woensdagavond) te gaan, gaan we ons voorbereiden voor de komende zaterdagavondwedstrijd (starttijd: 18.30 uur) in Wageningen tegen Scylla. Dan volgt een nieuwe kans om het ‘bonuspunt-syndroom’ weg te werken. Extra valt t vermelden dat onze clubprestaties niet onopgemerkt gebleven. SV Dynamo als ‘club van de maand februari’  van de Vriendenloterij is dus meer dan geluk en is ons lot. Een prachtige prestatie van onze sponsorcommissie en alle vrijwilligers die gezorgd hebben dat SV Dynamo en de Vriendenloterij samenwerken om de maatschappelijke waarden van sport, met extra aandacht voor (talentvolle) jongeren, te laten zien.