Heren 2 wint met 3-1 in Zwolle

Heren 2 won zaterdag 2 december met 3-1 van VC Zwolle. Lees het wedstrijdverslag van Jorg Radstake.

In het ‘theater van de sport’ was het om te lachen en te huilen

Natuurlijk heeft de onverwachte nederlaag van afgelopen zaterdag gezorgd voor een kritische reflectie. Niet bedoeld om slechts de vinger op de zere plek te leggen, maar juist om er lering uit te trekken voor de komende wedstrijden. Startend op zaterdag 2 december met een uitwedstrijd in het ‘theater van de sport’ in Zwolle. In bijna de gehele eerste en vierde set lieten we écht zien dat we meer kwaliteiten in huis hebben en met de setstanden 25-21, 25-21, 22-25 en 25-20 was de 3-1 overwinning een feit.

Terugblikken en vooruitkijken
Voor buitenstaanders lijken we -ook te horen in de kantine en/of te lezen in de wedstrijdverslagen- misschien wel (te) kritisch. Niets is minder waar, maar dat komt wellicht door de kwaliteiten die we van elkaar (weten te) waarderen en de ambitie die we stuk voor stuk hebben. “Als je jouw top wilt bereiken, dan moet je jezelf ook voortdurend willen verbeteren”, een veel gehoorde en bij ons passende uitspraak. Een terugblik op afgelopen zaterdag leidde tot de volgende aandachtspunten tegen de reserves van Zwolle.
1. Mindset, betekent nadenken over wat er nu van je verwacht wordt (bij blokkering en aan de opslag)
2. Vertrouwen in jezelf, betekent met lef durven blijven spelen (aan de opslag en in de variatie)
3. Team boven individu, betekent de frustratie in het spel laten zien op de momenten dat je kansen krijgt (in het veld en aan de kant)
4. Bezieling, betekent met hart en ziel spelen om in de flow te komen (en laten zien dat je bereid bent alles te geven)

Bij vlagen een bijna perfecte uitvoering
De opkomst (eerste set) was zeer sterk (15-5 en 21-11) en het intermezzo (time-out) zorgde voor 7 achtereenvolgende tegentreffers en dat bracht de spanning terug. De eenvoudig lijkende, ingebrachte sprongservice kreeg geen goed vervolg en zorgde voor het niet kunnen scoren en veel directe aanvalsfouten. Na deze serie was het om en om de side-out die voor de stand van 25-21 zorgde. Het scoreverloop in de tweede set was minder grillig, maar ook nu waren het twee momenten (twee keer 3 punten, beiden op een sprongserve) waarop we de pass onvoldoende op orde hadden. Was het een verminderde concentratie, een slechte communicatie of ligt er een andere oorzaak in de verminderde prestatie ten grondslag? In ieder geval kostte het na 13-14 nimmer meer dan één punt om de side-out terug te halen, terwijl we op eigen serve wel steeds een extra puntje binnen haalden (25-21). De korte pauze deed ons geen goed, want we keken in het begin van set 3 al snel tegen een paar puntjes achterstand aan. Desondanks bleven we erin geloven op eigen serve het gat te kunnen dichten. Op 12-12 was de kloof gedicht, maar ook nu was het één serie waarop we opnieuw tegen een achterstand aankeken (14-17). Op 22-21 kwamen we voor de eerste keer in deze set op voorsprong, maar vier punten op rij zorgden voor setverlies (22-25). Daar waar de start van de wedstrijd weinig op- en aanmerkingen kende, gold hetzelfde voor de vierde en (achteraf blijkt) laatste set. Nimmer kwam de overwinning in gevaar en alleen op 24-15 stagneerde het scoreverloop en moesten we langer wachten op de winnende score (25-20). Voor iedereen die de wedstrijd gezien heeft, is wel duidelijk waar het ‘probleem’ lag waardoor het niet lukte een constant hoog niveau ten tonele te brengen. Ook zij (en wij) hebben kunnen zien wie de uitblinkers waren, maar ook dat houden we nog even geheim in ons verslag.

Geel tegen groen
Natuurlijk wordt in de twee ‘kampen’  in Apeldoorn al lang uitgekeken naar de ontmoeting tussen de twee aartsrivalen: geel versus groen. Eindelijk is het dan zover en spelen we op zaterdag 9 december om 16.00 uur in Omnisport tegen de hoofdmacht van Alterno. We hopen op veel toeschouwers en natuurlijk zijn wij voornemens het beste van ons (spel) te laten zien. Aan motivatie/strijdlust vast geen gebrek!