Heren 2 verliest met 3-1 van Donitas in Groningen

Heren 2 verloor zaterdag met 3-1 van Donitas in Groningen. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Studenten geven les in effectiviteit

Een prachtig affiche voor deze eerste zaterdag na de herfstvakantie met de nummer 1 tegen de nummer 2 beloofde weer in Groningen (weliswaar dit maal bij de studentenvolleybalvereniging Donitas) voor volleybalspektakel te zorgen. Helaas werd het nooit een échte topwedstrijd en werd de strijd om het aanvoeren van de ranglijst door fouten beslist.  Het werd wel een close call en met 27-29, 24-26, 25-23 en 21-25 stond een 1-3 nederlaag op het scorebord.

‘Er gaat niets boven Groningen’
De promotiecampagne, die in voorgaande jaren stevig ingezet is om mensen naar het hoge Noorden te trekken, lijkt ook op volleybalgebied zijn vruchten af te werpen. Naast de goedgevulde tribunes ook een uitgebreide en sterke selectie (met name de diagonaal en libero vielen daarbij op). Toch geen reden om met angst en beven af te reizen, want de laatste twee wedstrijden wonnen we met macht(svertoon). Sturend op het geloof dat het creëren van kansen vaak gebeurt door het voorkomen van eigen fouten begonnen we aan de wedstrijd.

Effectiviteit wordt beloond
In de eerste set werd onze passlijn al direct vanachter de servicelijn onder druk gezet, waardoor we al snel enkele punten achter kwamen. De (inmiddels bekende) dubbele wissel zorgde op een tussenstand van 8-13 voor het eerste punt op eigen service en het begin van een weergaloze inhaalrace. Gewoon door het niet maken van directe fouten. Helaas kreeg de voorsprong van 22-17 niet het gewenste vervolg en werd in twee rotaties van drie punten het setverlies (27-29) ingeleid.

In set 2 was het scoreverloop even grillig, maar de scores op het bord lagen dichter bij elkaar.  Halverwege de set lukte het ons wel om de side-out (en dus de opslag én een punt) steeds in één keer terug te halen, hetgeen resulteerde in 23-19 voorsprong. Met uitzicht op setwinst was het ook nu weer een lange serie (van 5 punten) die voor de ommekeer en het verlies (24-26) zorgde. Set 3 leek een kopie te worden van de openingsset. De thuisspelende studenten namen brutaal een voorsprong van 5-9. Ook nu waren het de ‘wissels’ die weer een ongelooflijke uitdaging stond te wachten. Met in totaal vijf series van drie punten (!) op eigen service tegenover maar 7 punten tegen, kregen we op 24-20 maar liefst 4 setpoints. Typerend voor deze wedstrijd was dat de allerlaatste nodig was voor het binnenslepen van deze set (25-23). Helaas zorgde deze setwinst niet voor de (gehoopte) boost. Het (spel)beeld en zelfs het scoreverloop in deze vierde (en laatste) set was identiek aan alle voorgaande. Op een tussenstand van 13-14 leken we de achterstand weer (bijna) goedgemaakt te hebben en op weg naar een spannende ontknoping. Nu was het één serie van vier punten die het geloof in een positief resultaat teniet deed. Het werd nimmer meer spannend en met 21-25 ging ook deze laatste set verloren.

Geen t(h)riller
Met vertrouwen reisden we deze zaterdagmiddag richting Groningen. Zin in een directe confrontatie (lees: krachtmeting) tegen één van onze directe concurrenten om (één van) de bovenste plaats(en). Opvallend genoeg geen van beiden al tegen dezelfde tegenstander gespeeld, dus lastig om de kansen in te schatten. Het werd helaas geen échte t(h)riller van een wedstrijd. Slechts het kill block op 26-25 deed de grond in Groningen weer even schudden en het besluiteloos optreden van beide scheidsrechters vertoonde juist op dat moment scheurtjes.

Volgende week
Het affiche voor aankomende zaterdag lijkt wellicht minder interessant. Toch wacht ons een geweldige uitdaging om (getergd door dit onnodige verlies) aan onszelf te laten zien dat we nog steeds lerende en uiterst gedreven zijn. De tegenstander op zaterdag 4 november om 16.00 uur in Omnisport is de hekkensluiter Apollo 8 uit Borne.