Heren 2: onze uitdaging, spelen zoals we trainen

Gehuld in een prachtig nieuw tenue maakten we op zaterdag 30 september voor de eerste keer dit seizoen onze opwachting in ons ‘eigen’ Omnisport. Een prachtig affiche met de hoofdmacht van de grootste volleybalvereniging van Nederland (Avior), die vorige week met de overwinning tegen onze concollega’s uit Apeldoorn aan de haal ging. Na het verlies van de eerste set (22-25) kwamen we steeds beter in ons spel en met 25-22, 25-20 en 25-14 werd het onze eerste winstpartij.

Vechtlust wint van frustratie

In aanloop naar de zaterdag trainden we -gelukkig zonder kleine pijntjes- met de voltallige selectie en waren we voorbereid op een ‘confrontatie’ met Avior H1. Een team dat bekend staat om haar ongekende werk-/vechtlust en onophoudende enthousiasme, minder om haar schoonheid. Aan ons de opdracht om daar juist iets moois tegenover te stellen: goed verzorgd totaalvolleybal, van spectaculaire reddingen tot variatie in de side-out. We wisten dat als wij de boel op orde hebben, zij geen schijn van kans hebben. In de openingsfase gaven de ‘starting seven’ gehoor aan deze opdracht en op 10-7 leek er weinig aan de hand te zijn. De ommekeer (4 punten achter elkaar tegen) zorgde voor onrust en dat gevoel werd versterkt door de vele foutieve opslagen. We speelden volledig tegen onszelf en met 22-25 ging de eerste set verloren.

Kwaliteit brede selectie maakt het verschil

Niet de emotie, maar de ratio moest na dit (pijnlijke) verlies weer de overhand krijgen. Geen eenvoudige opgave als je allemaal weet dat je op de trainingen (zonder enige vorm van wedstrijddruk) een hoog spelniveau met onderlinge strijd laat zien. Vanaf set 2 nam de directe foutenlast af en met een eenvoudig ingebrachte opslag wisten we dat we al (minimaal) een halve kans zouden krijgen op een punt. Deze ‘nieuwe’ koers werd ook na een 1 – 1 tussenstand (22-25 en 25-22) met succes voortgezet door het team dat op meerdere posities aangepast was. Het vertrouwen groeide gestaag en slechts zelden kregen we nog een serie van meerdere punten achter elkaar tegen. De derde set werd dan ook met 25-20 winnend afgesloten. Toch waren we als coachende staf nog niet volledig tevreden en kregen ook de laatste ‘wisselspelers’ hun speeltijd. Pas in deze vierde set (25-14) lieten we zien wat het krachtsverschil had moeten zijn. De stijgende lijn geeft -net zoals de bevestiging dat we over een kwalitatief brede selectie beschikken- vertrouwen voor komende week.

Volgende week

Naast de (rustige) zondag nog twee trainingen en voor velen nog 5 dagen studie, stage en/of werk over vervolgens weer ten tonele te verschijnen en daar verheug ik me nu al op. Dan treden we vanaf 18.30 uur in Soest aan tegen Axell Claims/Sovoco H1. Een prachtige nieuwe uitdaging tegen een team dat in de eerste twee competitierondes (met 3-2 en 2-3) heeft laten zien over een lange adem te beschikken.