Starring ... Marit Heupink

Zaterdagmiddag 16:00 uur was het zo ver.  Marit Heupink (14 jaar, speelster MB1) staat ‘op de bok’ om haar eerste wedstrijd in de seniorencompetitie te fluiten. Niet een 3e of 4e klasse wedstrijd, nee Marit wil de hoogste klassen fluiten die door een scheidsrechter van de eigen vereniging in onze hal gefloten mogen worden: 1e en 2e klasse senioren. Veel beginnende scheidsrechters kiezen er voor  om eerst wat dameswedstrijden te fluiten, maar dat geldt niet voor Marit. Zij floot zaterdag Heren 9 (2e klasse).

Als scheidsrechterbegeleider zit je vaak naar wedstrijden te kijken waar eigenlijk niets bijzonders gebeurt en je dus eigenlijk ook niet goed kunt beoordelen of een scheidsrechter weet om te gaan met situaties die niet voorkwamen tijdens de wedstrijd. Dat was bij de wedstrijd die Marit floot wel anders! Alles kwam er in voor! Netfouten, voetfouten, verboden aanvalsslag, gestolen bal, touché’s waarbij keihard geslagen ballen lichtjes de vingertoppen van de blokkeerder beroerden, technisch foute ballen, spannende 5-setter, opstellingsfouten en spelers die proberen de scheidsrechter te beïnvloeden. Een film van deze wedstrijd, met in de hoofdrol Marit Heupink,  had zo in een cursusprogramma voor scheidsrechters opgenomen kunnen worden.

Marit, bij alle bijzondere situaties liet je zien hoe je daar als scheidsrechter op moet reageren! Ik had je al een tijdje niet zien fluiten, maar wist niet dat je al zó goed was. Je floot heel duidelijk, de spelers wisten waar ze aan toe waren: er viel bij jou niets te halen! Elke ‘technisch foute bal‘, ‘verboden aanvalsslag’ (achterspeler) en ‘opstellingsfout’ haalde je er uit. Heel bijzonder was het voorval dat jij voor ‘opstellingsfout’ floot en de spelers met elkaar gingen discussiëren waar wie moest staan en de coach maar een time-out aanvroeg. Weer in het veld floot jij bij de eerste opslag direct weer voor ‘opstellingsfout’. De coach vroeg weer een time-out aan en met de Ipad van het Digitaal wedstrijdformulier in de hand zette hij iedereen weer op zijn plaats. Jij had het uitstekend gezien! Na afloop van de wedstrijd sprak zowel ons eigen team als dat van de tegenstander vol lof over jou.  Heren 9 heeft jou ook al als vaste scheidsrechter gevraagd.

Marit, je doet het helemaal zelf, maar ik voelde wel een enorme trots dat jij het zo ontzettend goed deed.  Als er een keer een scheidsrechter niet komt opdagen voor een promotieklasse of een regiodivisie wedstrijd zou ik jou zo durven te vragen om die wedstrijd over te nemen. Marit van harte gefeliciteerd met je VS2 diploma!