Heren 2 wint met 3-2 van degradatiekandidaat Gemini-S

Heren 2 won zaterdag met 3-2 van Gemini-S. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Inspiratieloze overwinning op (bijna) gedegradeerde Gemini-S

Afgelopen zaterdag kwamen we niet zelf in actie, maar waren we actief bij de NOJK. De geplande uitwedstrijd tegen VC Wik is hierdoor noodgedwongen verzet naar dinsdagavond 11 april. Dit extra ‘vrije’ weekend heeft er helaas niet voor kunnen zorgen dat we de (negatieve) trend in uitwedstrijden hebben doorbroken. Gezien onze vorige resultaten, die voor de bookmakers wellicht geen verrassing meer is, werd het weer een vijfsetter tegen Gemini-S: 25-22, 22-25, 21-25, 25-18 en 15-10. Wat valt er over deze ontluisterende 3-2 overwinning tegen het (bijna) gedegradeerde Gemini-S te zeggen?

De gelijkenis met het Nederlands elftal
Voor wie zowel de moeite nam om na onze wedstrijd tegen Gemini-S ook nog naar de kwalificatiewedstrijd van het Nederlands elftal te kijken, voelt wellicht de gelijkenis (aankomen). Door omstandigheden startten we in een gewijzigde opstelling. Niet primair hun prestaties, maar juist het ontbreken van de steun van de ‘gevestigde orde’ liet veel te wensen over. Het lukte maar niet in de afstemming en ook leek de echte scherpte te ontbreken. Het werd uiteindelijk een inspiratieloze overwinning op de late zaterdagavond, die voelt als een nederlaag.

Niet druk (lijken te) maken
Met een andere mindset kunnen we misschien de negatieve spiraal in deze uitwedstrijd doorbreken. In voorgaande duels was namelijk regelmatig de balans tussen positief stimuleren en negatief kritisch weg. Vanaf het eerste fluitsignaal leken we ons niet druk te maken om een kleine achterstand en het tegen krijgen van enkele achtereenvolgende punten. Deze emotie sloeg teveel door in een lakende, afwachtende houding. Pas in de laatste twee sets, net zoals halverwege de eerste set, maakten we minder directe fouten. We leken ons nog net op tijd te beseffen dat we het elftal (10 spelers en 1 coach) uit Hilversum nu al een onvergetelijke avond hebben bezorgd.

Status quo of uitdagingen aangaan
Met de ingang van de zomertijd komt ook altijd het einde van de competitie (en dus het volleybalseizoen) in zicht. De stand op de ranglijst laat zien dat we qua verliespunten op een gedeelde derde plek staan, maar ook nog zicht hebben op de tweede plaats (zonder enig verder perspectief). Met nog slechts vier speelrondes te gaan (zie hieronder), kunnen we niet meer degraderen en ook is de zeer terechte kampioen (VCV uit Veenendaal) ook al bekend. Natuurlijk kunnen we de competitie nu gewoon uitspelen, maar als échte sportmannen willen we misschien nog wel meer? Er zijn namelijk nog voldoende uitdagingen te benoemen, zoals ons revancheren tegen Utrecht, een herhaling van de prestatie tegen Sovoco en dan volgt direct onze eerste dikke uitoverwinning, de eerste doordeweekse overwinning (VC Wik) en het enige team dat twee keer van de kampioen (VCV) weet te winnen. Blijf ons volgen om te kunnen zien of we deze uitdagingen ook daadwerkelijk realiseren!

- Zaterdag 1 april om 16.30 uur thuis tegen VV Utrecht (#6)
- Zaterdag 8 april om 18.00 uur uit tegen Axell Claims/Sovoco (#7)
- Dinsdag 11 april om 21.00 uur uit tegen VC Wik Groot-Ammers (#11)
- Zaterdag 22 april om 16.30 uur thuis  tegen MKB Accountants/VCV (nu al kampioen)

Volgende wedstrijd
Aankomende zaterdag spelen we om 16.30 uur in Omnisport tegen Utrecht, het team in absolute topvorm. Een geweldige uitdaging tegen het team dat in de laatste twee weekenden als winnaar tegen de nummer 1 (3-2 tegen VCV) en nummer 2 (4-0 tegen Krimpen) van het veld ging. Als dat niet voldoende is om extreem gemotiveerd  aan de start van de wedstrijd te verschijnen?!