Een gedenkwaardige zaterdagavond

Heren 2 won zaterdag thuis met 3-1 van Zaanstad Heren 2. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Een gedenkwaardige zaterdagavond

In het verslag van vorige week werd pijnlijk duidelijk dat het verschil tussen de geboekte resultaten ’uit’ en ‘thuis’ aanzienlijk is. In deze thuiswedstrijd tegen Zaanstad H2 de opdracht om dit beeld opnieuw te bevestigen en te gaan voor ‘vier x 4 – 0 op een rij’. De eerste drie sets maakten we pas vanaf halverwege de set het échte verschil en speelden we weer “totaal-volleybal”, met een hoog scoringspercentage in de zelf gecreëerde kansen door een prima servicedruk, gedegen blokkering en dito verdediging (25-19, 25-16 en 25-21). In de vierde set leken we al bezig te zijn met de eerstvolgende uitwedstrijd (de week na de NOJK). Het niveau kwam nimmer meer in de buurt van daarvoor en met 16-25 verlies werd het een 3-1 overwinning.

Gedenken
Voorafgaand aan het duel werd -na enkele herdenkingswoorden- stilgestaan bij het overlijden van onze erevoorzitter Wim Jonker sr. Zijn palmares is groot, zeker op het terrein van de verschillende bestuurlijke functies en commissietaken, die hij vervuld heeft en de liefde voor de volleybalsport en SV Dynamo die hij meegegeven heeft aan zijn kinderen en kleinkinderen. Zeker in het jaar dat we als volleybalvereniging ons 50-jarig jubileum vieren wat mij betreft hét moment om vaker stil te staan bij de “grote vrijwilligers” (waar Wim Jonker sr. ook toe behoort). Niet alleen na een overlijden, maar juist ook bij leven. Wij wensen zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen maar ook andere familieleden en vrienden heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Negativisme, positivisme en realisme
De politiek en ons spel vertoont vele gelijkenis. Het feit dat we in de uitwedstrijden balen van ons eigen spel, zorgt vaak voor negativisme. We spreken elkaar niet op de juiste manier aan en ook kunnen we dan slechter omgaan met twijfelachtige beslissingen van de leiders van de wedstrijd. Thuis is vaak het tegenovergestelde het geval en is het positivisme herkenbaar in een lach op de gezichten en de bezieling die we laten zien. Het goede gevoel overheerste ook in de eerste drie sets tegen Zaanstad, wat zelfs resulteerde in een terecht compliment  -in de wisseling tussen set 2 en 3 en na afloop van de wedstrijd- voor beide scheidsrechters (dhr. Michiel Claessen en dhr. Henk Derksen). Voor de komende wedstrijden moeten we realistisch zijn. Hopelijk kunnen we de blessures (hamstring, duim) en afwezigheid tijdens trainingen en wedstrijden beperken en zijn we in staat om realistisch te blijven, tijdens de trainingen maar ook bij de thuis- en uitwedstrijden. Per week zullen we samen een nieuw doel stellen en onze koers voor de laatste fase bepalen.

In onze democratie ook de (onder)grens bewaken
Het maken van afspraken hoort bij sport en zeker wanneer dat in teamverband gebeurt. Het aanvaarden van de consequenties wanneer je je er niet aan houdt, hoort er dan ook bij. Toch blijken we in Nederland vaak te kiezen voor democratie, ook in ons team. In de time-outs en gedurende de dode spelmomenten worden plannen gesmeed om de tegenstander te verschalken. Het bewaken van de (onder)grens is dan ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid, maar blijkt vaak veel lastiger. Het aanspreken van elkaar gebeurt wel, maar het ‘slachtoffer’ verweert zich vaak en accepteert niet altijd het gezag. Dat de spanning hierdoor wel kan oplopen en de verbroedering verder weg lijkt dan ooit, is te zien in het ‘conflict’ met Turkije.

De wedstrijd
Foutloos waren beide scheidsrechters (bijna). Dat was heerlijk rustig en zorgde ervoor dat we ons konden richten op ons eigen spel. Zeker in de laatste fasen van de eerste drie sets lukte ons dat uitstekend. Goed om dat -na de verslapping in het middengedeelte- weer op te kunnen pakken. Niet één speler behoeft een compliment, maar het is een teamprestatie. De keerzijde bleek dat we er misschien wel te makkelijk over dachten. In onze concentratie verslapten we al aan het eind van de derde set en dat zorgde alsnog voor slecht spel, het verlies van deze laatste set en een ‘kleine’ kater.

Volgende wedstrijd
Aankomend weekend is de NOJK en speelt ‘slechts’ Jongens A om het Nederlands Kampioenschap in Omnisport.  Onze eerstvolgende wedstrijd zal op zaterdag 25 maart om 19.00 uur in Hilversum zijn tegen Gemini, de nummer laatst van de ranglijst. Misschien wordt dat wel een denkwaardige avond?!