Heren 2 verliest vijfsetter tegen Taurus

Heren 2 verloor zaterdag met 3-2 van Taurus Heren 2. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

We voelen ons uit weer niet (als) thuis

Na twee ‘vrije’ zaterdagen stonden we weer voor een loodzware uitwedstrijd tegen Taurus H2. Niet de stand op de ranglijst maakte het een zware opgave, maar het feit dat het een uitwedstrijd betreft. Thuis blijken we veelal onverslaanbaar met 5 keer de maximale score (4-0), twee keer 3-1 winst en slechts één verloren vijfsetter. Een ongelooflijk contrast met de resultaten in onze uitwedstrijden, waarin we wel (bijna) altijd meerdere sets weten te winnen, maar zelden de wedstrijd (5 van de 6 vijfsetters verliezen we). Ondanks de geweldige trainingsweek bleken we na ruim twee uur spelen met de setstanden 25-19, 21-25, 23-25, 25-23 en 13-15 een verloren vijfsetter te kunnen noteren. We kunnen gewoon zeggen: “Het lag in de lijn der verwachting.”

We waren gewaarschuwd
Op 12 november stonden we voor het laatst tegenover Taurus. We wisten dat het niet eenvoudig zou worden om het machtige resultaat van toen (4-0 winst met een beperkt aantal punten per set tegen: 16, 17, 22 en 14) te evenaren. Ondanks deze waarschuwing vooraf, lukte het helaas niet om dezelfde drang/gretigheid te tonen en de foutenlast in te perken. We waren niet bij machte om ook maar in de buurt te komen van het trainingsniveau en het niveau in de thuiswedstrijden. Jammer, maar misschien gewoon een feit dat we ons uit niet zo goed voelen als thuis! Komt het door de reistijd, de omgeving of speelt het mentale aspect ook een rol?

Initiatief nemen en weggeven
In de eerste set namen we in de beginfase -na een harde eerste tempoaanval van hun ervaren middenman, die zorgde voor een 1-0 voorsprong- het initiatief en als snel nam de tegenstander op 4-1 de eerste time-out. We leken te slagen in onze strategie, waardoor we veelvuldig kansen creëerden. Ook halverwege deze eerste set en bij hun tweede time-out was de marge nog steeds drie punten in ons voordeel (12-9). Richting de 20 punten verloren we het initiatief en op 17-19 achter lieten we op één servicebeurt zien waartoe we in staat zijn. Met maar liefst acht punten op rij -verdiend door strategisch serveren, een solide blokkering, geweldige katachtige verdedigingsacties en overtuigende aanvallen- wonnen we deze set. De tweede set liet een totaal ander beeld zien. Passend kwamen we onder druk te staan, waardoor we noodgedwongen een te voorspelbaar spelletje moesten spelen. Ondanks de twee time-outs op 7-11 en 11-17 en de ingebrachte wissels, kwam er geen kanteling. Even leek het erop dat we nogmaals in staat waren om het ‘kunstje’ van de eerste set te herhalen, want vanaf 16-24 begonnen we de inhaalrace, die helaas op 21-24 eindigde. De 1-1 stand in sets gaf aan dat beide teams goed aan elkaar gewaagd waren, wat ook bleek in de derde en vierde set. De derde set werd namelijk met een minimaal verschil (23-25) verloren, terwijl de vierde set met dezelfde score werd gewonnen (25-23). Hierbij kunnen we wel vermelden dat we (bijna) de gehele vierde set op voorsprong gestaan hebben en door eigen fouten (lees: directe punten voor de tegenstander, zonder dat ze er dus iets voor hoefden te doen) het initiatief weggeven hebben. Noemenswaardig in de vierde set was het emotionele optreden van beide teams en de gevolgde strafmaatregelen (voor wie dan ook). Het zorgde in ieder geval voor nog meer emotie in het veld, aan de kant en op de (publieke) tribune. Dat emotie en soms ook frustratie bij sport horen, blijkt ook nu weer. De vijfde set was wederom spannend en verloren (13-15), waardoor we de vijfde verloren vijfsetter van dit seizoen binnen hadden. Al met al een wedstrijd waarin het initiatief heen en weer schommelde door fouten en goede acties.

Zaterdag weer pieken
Aankomend weekend spelen we weer in onze eigen vertrouwde omgeving (Omnisport), zonder reistijd (thuis in Apeldoorn) en hoogstwaarschijnlijk ook weer met veel vertrouwen (thuis zijn we bijna onverslaanbaar) tegen Zaanstad H2. Deze wedstrijd begint pas om 17.45 uur en misschien lukt het ons dan weer om ‘in de lijn der verwachting’ te presteren. Wat ons betreft voldoende reden om weer eens te komen kijken.

UIT

datum