Dames 1 wint met 3-1 van VV Utrecht

Dames 1 won afgelopen zaterdag met 3-1 van VV Utrecht, lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Michael Beugelsdijk.

Hoe slechter de week, des te beter de wedstrijd

Dat het de laatste tijd niet vanzelf gaat bij Dames 1 moge duidelijk zijn. In de laatste 3 wedstrijden wisten we maar een set te winnen. Het positieve daaraan is dat we de gele trui konden overdragen en weer gewoon lekker ons eigen ding konden doen in het peloton van teams dat allemaal van elkaar wint en verliest.

VV Utrecht, uitgerekend de ploeg die de leiderstrui van ons overnam en inmiddels al weer kwijt was, stond als tegenstander in Apeldoorn op het veld. Zoals elke ploeg in de topdivisie kende Utrecht een zeer goede reeks, maar ging vorige week nog vrij kansloos zonder punten terug vanuit Borne. Het beloofde dus een wedstrijd waar een ieder van elkaar kon winnen. Gelukkig hadden wij de optimale voorbereiding.
Het begon op maandag toen het team werd verrast met een warming-up in een vergaderruimte in plaats van het volleybalveld. Het werd de avond dat onze libero afscheid van ons ging nemen. Inmiddels heeft zij al een basisplek verkregen bij Taurus in de Eredivisie en wij wensen haar daar het allerbeste. Na deze perfecte warming-up nog even alles van ons af rocken op het veld en dan het vizier op morgen. Laure nam het rocken wel erg letterlijk en kwam na een wilde poging tot crowdsurfen niet helemaal lekker op haar pootjes terecht. Pijn, een spalk en voorlopig rust was het devies. Twee speelsters op een avond, best een indrukwekkende prestatie.
Dinsdag gewoon lekker trainen, waar onze puber van het team nog even duidelijk maakte wat de achilleshiel van het team was: ‘Alles op Caya, want die kan de druk niet aan!’. De sfeer was goed, er werd hard gewerkt, maandag was er niks gebeurd en wij waren alleen maar bezig met het vizier op morgen.

Donderdag weer verder. Assistent Luttikhuis werd plaatsvervangend passer-loper en we waren los. De training was niet soepel, maar de enkel van Lisanne des te meer. Lopen van positie 3 naar 2 werd te veel en mevrouw zakt naar de grond. ‘maar dat gebeurt elke training’, lachte ze het voorval weg. De dag erna toch wat stijf en dik. Daar komt oplapservice Monique in samenwerking met fysio Liesbeth uit de startblokken en Lisanne kon zaterdag gewoon starten. Wij waren er klaar voor en wij wilden VV Utrecht gewoon even ‘een bak bami in de bek batsen’. Als coach leer je van alles.
Zaterdagochtend. Michael doet een leuke mededeling dat zijn kaak dik is en de pijn onder controle is vanwege ‘een soort van morfine’.  Gelukkig hindert dat zelfs onze teamkoning F. Sterk niet om hem sterkte te wensen nu hij het zo voor de kiezen heeft. En bij binnenkomst in het sportcafé snapte Monique het hamstergedrag voor de kerstdagen wel. Dank allen voor de steun en het medeleven.

En toen gingen we spelen. Myrthe Rötert werd opgetrommeld uit het 2e team als verzekering achter de enkel van Lisanne en topfit konden we knallen. Bij het allereerste punt werd de toon meteen gezet. Een goede pass op de service van Utrecht, Barbara die de bal lekker op de buitenkant klaarlegt en Manon die met haar opgedane superkrachten de bal onhoudbaar bij Utrecht door de vloer heen ramt. Die is lekker en het grote genieten straalde van alle gezichten af. Het was een feestje en alles klopte. Zelfs met onze nieuwe libero Nicole, die geen een rally vergat dat ze nu op links moest verdedigen. 25-15, bam!

Set 2, dezelfde opstelling, want dat draaide wel. Het ging nog steeds vanzelf, alleen kon Utrecht beter bijblijven. Op het einde maakte wij gelukkig het verschil en konden we door met waar we zin in hadden: genieten van ons eigen spel. 25-23 en 2-0. Dat is al het dubbele van de laatste 3 wedstrijden.

Set 3, om Lisanne haar enkel heel te houden mocht Myrthe laten zien dat ze ook iets kon op midden. Dat lukte meteen. Een killblock en een goede score. Myrthe was op dreef aan het net. Tja, dat was ook te makkelijk en serveren is helemaal haar ding. Snoeihard en strak onder het net door. Die zagen ze bij Utrecht niet aankomen. Passend kwamen wij iets meer onder druk en het scoren ging niet meer zo vanzelf. Het ging weer de hele set gelijk op, alleen konden we nu geen gaatje meer maken en pakte Utrecht de 3e set met 24-26. 2-1, we mogen nog een set genieten van ons eigen spel!

Set 4, Lieke nam de plek over van Barbara om de balletjes over het net te sorteren. Stroeve start en een set die werd gekenmerkt door moeilijkheden in de pass. In het begin ging het gelijk op, maar halverwege maakte Utrecht dit keer het gaatje. Gelukkig waren wij in staat tot een wederopstanding en konden wij na deze week van perfect voorbereiden laten zien dat wij niet leuk zijn om tegen te spelen. Het begon toen Manon weer van ongekende hoogte dit keer de blokkeerster van Utrecht boven op het hoofd sloeg, want ja Manon had vleugels vandaag! Vervolgens de dubbele wissel, met Barbara en Lynn. Het stond op dat moment 18-22 voor Utrecht. Passfout, 18-23. Daarna de score 20-23. En toen was Barbara er klaar mee. Ace. Ketser 22-23. Time-out VV Utrecht, stilte bij Dynamo. Focus en alles geven wat er in zit. Punt 23-23. Ace 24-23. Time-out Vv Utrecht. Service weer goed, Utrecht onder druk, pipe, hard in het net. 25-23! 3-1 en nu zijn we klaar met december.

Volleybal is leuk.