Vijf punten voor Heren 2 op Super Saturday

Heren 2 boekt op Super Saturday eerste 4-0 overwinning tegen Wik Groot-Ammers. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Maximale zege op Super Saturday is de beste afsluiting van turbulente periode

In de laatste twee wedstrijden voor het welkome herfstreces hebben we (on)terecht tegen puntverlies opgelopen. Deze turbulente periode hebben we op Super Saturday weten af te sluiten door onze eerste 4-0 overwinning tegen Wik Groot-Ammers. In een beladen en zeer matige wedstrijd wisten we (nu) wel (eens) de maximale score te halen. Het begin van meer ….?!

In een teamsport maak je altijd wel eens samen een periode door, waarin de verschillen juist benadrukt worden en de gemeenschappelijkheid ver te zoeken is. Het samen -in een gesprek- herijken van de voorafgaand aan het seizoen geformuleerde resultaatdoelstelling bleek nodig omdat het gedrag hier niet meer mee correspondeerde. We zijn eruit gekomen en deze 4-0 thuiszege met de setstanden 25-19, 25-23, 25-22 en 25-22 is zeer welkom in onze ontwikkeling. Toch is het zeer spijtig dat het ook een verliezer opgeleverd heeft. Zo heeft Sjoerd Aalders in de herfstvakantie voor zichzelf de balans opgemaakt en besloten per direct met volleybal te stoppen. Natuurlijk zonde dat we geen gebruik meer kunnen maken van zijn jarenlange ervaring en dit gat zullen we opvangen met jonge talentvolle spelers uit de andere lijnteams.

In aanloop naar …
In de verwachtingen op weg naar deze wedstrijd lag de focus op ons eigen spel en de ontwikkeling in plaats van de uitslag (het resultaat). Met het (be)halen van ons eigen niveau wordt namelijk de kans op een goed resultaat enorm vergroot. Elkaar voortdurend willen inspireren door bewust te zijn van ieders meerwaarde voor het team, zowel op strategisch (bewust keuzes maken) als gedragsmatig vlak (initiatief nemen, enthousiasme/drive). “Leef voor de sport en beleef de sport!”, ons motto om denken, doen en voelen oftewel hoofd, handen en hart met elkaar te verbinden. De voorbespreking afsluitend met de woorden: “Winnen is vandaag (resp. zaterdag) alleen maar leuk als we ook goed spelen”.

De wedstrijd
Vanaf het eerste fluitsignaal kregen we de kans om met daden te laten zien, wat we met woorden uitgesproken hebben. Met een geweldige servicebeurt van Ruben de Vries werd het eerste echte verschil halverwege de eerste set op het scorebord neergezet. Vergroten van de voorsprong lukte door de moeite in onze eigen side-out en het om zeep helpen van de rallykansen niet. Daardoor bleef het gat slechts 6 punten en stonden we na 25-19 met 1-0 in sets voor. De tweede set werd gekenmerkt door een ongekend hoog aantal servicefouten (zo’n 50%) en daardoor nam de druk op het in één keer moeten scoren op de service van de tegenstander toe. De voorspelbaarheid nam (door de mate passing) toe en gelukkig bleek het oplossend vermogen aan het eind van deze set (door de fout dan maar door de tegenstander te laten maken) voldoende om nipt de tweede set (25-23) winnend af te sluiten. Na de kantwissel stonden we weer aan de servicekant en met geweldige en doeltreffende jumpfloaters van de ingebrachte Jeffrey van Apeldoorn (die een week op hoogtestage geweest was) was al snel een voorsprong van zo’n 10 punten gemaakt. Deze verdween echter als sneeuw voor de zon en uiteindelijk maakten we het onszelf toch nog (te) lastig (25-22). De vierde set werd met dezelfde cijfers (25-22) in de wacht gesleept door meerde goede sprongservices boven de 20 punten van Lars Aalders en de aanvallend sterke Sander den Hollander. Kortom het was niet (al te) best, maar het resultaat is wel maximaal, namelijk 5 punten.

De afsluiting van …
De roerige tijd laten we niet alleen door de terechte 4-0 overwinning achter ons. We hebben, ondanks dat het er nog niet uitkwam, wel laten zien dat we ons bewust zijn van wat er allemaal voor nodig is om een doel te bereiken. Het doel van vandaag (focus op ontwikkeling) was er nauwelijks en goede fases hebben we zelden gekend. Toch vergoedt het resultaat veel. We kunnen weer met elkaar vooruitkijken naar de trainingen en de komende wedstrijd. Deze spelen we op zaterdag 5 november tegen Velo in Wateringen. De verste uitwedstrijd tegen de hekkensluiter van onze poule (eerste divisie B), een nieuwe kans om weer het verschil te kunnen maken en de volgende stap te zetten in onze ontwikkeling.