Adri de Wilde overleden

Dynamo heeft geschokt kennis genomen van het plotselinge overlijden van Adri de Wilde. Hij werd slechts 65 jaar.

Adri was een volleybaldier in hart en nieren en heeft veel betekend voor het Nederlandse volleybal. Ook Dynamo heeft hiervan de vruchten mogen proeven.
In 1993 kwam Adri in Apeldoornse dienst, hij werd assistent bij Piet Zoomers/D H1 onder hoofdtrainer Henk Wever. Laatstgenoemde vertrok in 1995 uit Apeldoorn. Toon Gerbrands werd de nieuwe hoofdtrainer, Adri diens assistent. Twee seizoenen later vertrok Gerbrands en werd bondscoach, Adri bleef bij Dynamo. Aanvankelijk opnieuw als assistent onder Casper Groenhuijzen, maar na diens voortijdige vertrek nam Adri de Wilde tijdelijk de honneurs waar.

Adri de Wilde volgde in 1998 Toon Gerbrands naar het nationale mannenteam en werd ook daar assistent, maar een jaar later was Adri al weer terug bij Piet Zoomers/D H1. Weer als assistent, deze keer van Appie Krijnsen. In 2000 werd het duo Gerbrands/De Wilde hersteld in Apeldoorn, en samen behaalden zij het grootste succes in de historie van Dynamo: winst van de Top Teams Cup (Europacup II) in 2003. Adri de Wilde bleef nog één jaar assistent bij Piet Zoomers/D, onder Jeroen Bijl. Na tien succesvolle seizoenen waarin zes landstitel, vier nationale bekers, vijf nationale Supercups en dus een Europacup werden gewonnen zwaaide De Wilde in 2004 af. Maar Adri de Wilde keerde nog één keer terug, niet bij de heren maar bij de dames. Van 2008 tot 2010 is hij hoofdtrainer van dames 1.

Adri trad niet graag op de voorgrond, sterker nog: hij cijferde zichzelf altijd weg ten faveure van het team. Hoe hij dacht blijkt uit het volgende voorval. In februari 2003 moest Piet Zoomers/D in de kwartfinale van het Europacuptoernooi aantreden in en tegen Pärnu in Estland. De vliegreis van team, begeleiders en supporters naar Estland ging via Helsinki. Tijdens de tussenstop in de Finse hoofdstad bleek er om onduidelijke reden één stoel te weinig beschikbaar in het kleine vliegtuig dat ons naar de Estse hoofdstad Tallinn zou brengen. Adri had de oplossing voor dit probleem. Hij zei: “Gaan jullie maar door, ik neem wel een vliegtuig terug naar Nederland, ik ben het minst belangrijk.” Met gemengde gevoelens stapten we op het vliegtuig, Adri in Helsinki achterlatend. Gelukkig bleek de volgende ochtend dat Adri toch nog iets had weten te regelen en ’s nachts alsnog in Pärnu was gearriveerd. Hij kon het Europese succes dus toch helemaal meemaken!

Dynamo is Adri de Wilde veel respect en dank verschuldigd. We gedenken hem en zijn in onze gedachten bij de mensen die om hem heen stonden.