Heren 2 haalt het beste uit zichzelf en pakt set van de kampioen

Zondag 17 april speelde Heren 2 een uitwedstrijd tegen de verse kampioen Peelpush in de topdivisie. Met klinkende cijfers ging de 3e set naar Dynamo: 25-14. Of Heren 2 nog meer heeft binnengehaald, lees je in het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake. Op zaterdag 23 april spelen ze om 16.30 uur hun laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen Webton Hengelo. Een wedstrijd waarin ze punten moeten pakken om nog een kans te maken zich te handhaven in de topdivisie. Publiek is meer dan welkom in het Omnisport!

Voor de neutrale toeschouwer was het een fantastisch weekend

Niet op de zaterdag, maar op de zondag een wedstrijd spelen. Dat betekende niet alleen dat we de uitslagen van onze drie directe concurrenten (spelend op de zaterdagavond) af konden wachten, maar ook dat we op de zondagmiddag voor de loodzware opgave stonden tegen de verdiende kampioen Peelpush. Vooraf hadden we ons maar één doel gesteld, namelijk dat we elkaar aan mogen spreken op het gedrag en niet op het resultaat. Kortom met minder dan 100% inzet mochten we niet tevreden zijn. Achteraf heerst -naast het besef dat we er (weer) heel dichtbij gezeten hebben- tevredenheid over de instelling die we gedurende de gehele wedstrijd toonden. Op deze wijze zullen we zeker aankomende zaterdag de degradatie (kunnen) ontlopen. Met 1-3 (31-33, 22-25, 25-14 en 23-25) werd de -zeker voor een neutrale volleybalsupporter- laatste uitwedstrijd van het seizoen verloren.

Wanneer ben jij tevreden?

Laten we elkaar aanspreken op gedrag en niet op het resultaat!

Het resultaat komt namelijk vanzelf als we > 100% inzet tonen.

Wat een volleybalweekend met 4 finales!
Op de zondag stonden een viertal finales op het programma. In de Nederlandse eredivisie werd ’s middags, zowel bij de dames als de heren, de eerste finalewedstrijd gespeeld. In de avond stond de herenfinale in de Champions League op het programma en in Meijel speelden wij onze tweede finalewedstrijd (in de reeks van drie, zoals ik eerder in een verslag geschreven heb) om lijfsbehoud. Bij alle finales wist de underdog het beste uit zichzelf te halen en in meerdere fasen van de wedstrijd minimaal gelijkwaardig te zijn. Echter bij het verdelen van de prijzen (en de punten) bleken Zenit Kazan (Rusland), Lycurgus (heren), Sneek (dames) en ook Peelpush uit Meijel over de langste adem te beschikken. Voor de neutrale volleybalsupporter een prachtig volleybalweekend. Ook ik moet eerlijk zeggen dat ik genoten heb van mijn eigen team. We hebben namelijk gespeeld, zoals we hadden afgesproken!

De wedstrijd
Gezien de uitslagen van afgelopen zaterdag werd duidelijk dat Sliedrecht Sport zich terecht veilig heeft gespeeld door thuis met overmacht te winnen van de nummer 11 (US). Zij zijn namelijk in set coëfficiënt niet meer te achterhalen. Omdat ook VoCASA (nummer 10) geen punt wist mee te nemen uit Hengelo staan we met z’n drieën qua puntenaantal gelijk, maar door de negatieve score in sets voor en tegen, nemen wij vooralsnog de laatste plaats in. Met dit in ons achterhoofd konden we in Meijel alleen maar ‘winnen’.

De eerste set kwamen we goed uit de startblokken en namen gedurfd de leiding. Echter op één servicebeurt werd dit door de kersverse kampioen van de topdivisie ongedaan gemaakt en stonden we voor de opgave het gat weer te dichten. Het werd een spannende eerste set, waarbij beide teams meerdere setpunten kregen en die uiteindelijk door Peelpush op 31-32 benut werd. In de tweede set werd het verschil iets groter en liepen we eigenlijk de gehele set (net) achter de feiten aan. Op enkele beslissende momenten (de ‘big points’) waren we net te slordig, hetgeen resulteerde in een 22-25 score. In de setwissel werd onderling nogmaals benadrukt dat we ‘gewoon’ door moesten blijven drukken. De kansen creëerden we namelijk wel en met enige precisie (in de afstemming) komen de kansen wel weer. De eerste rally van de derde set staat synoniem voor de (zelfs meer dan) 100% inzet, die we wilden laten zien. Eigenlijk hadden we die rally namelijk al op drie momenten verloren, maar door geweldige katachtige reflexen in de verdediging kregen we van zowel het thuispubliek als de nagereisde supporters de handen op elkaar. Het geloof dat er meer in zat, sloop in het team en met 25-14 kregen we toch ons ‘verdiende loon na hard werken’. De vierde set gaf weer hetzelfde beeld als het tweede bedrijf en op 5-10 achterstand leek de wedstrijd al gespeeld te zijn. We hebben ons er toen gelukkig niet bij neergelegd en puntje voor puntje slopen we tergend langzaam dichterbij. Langszij zijn we helaas nooit meer gekomen. Met de teleurstelling van het verloren laatste punt en de trots op het vertoonde gedrag hebben we nog twee trainingen om ons voor te bereiden op de allerlaatste wedstrijd van het seizoen.

Komt u ons ook aanmoedigen?
Op zaterdag 23 april spelen wij namelijk om 16.30 uur onze allerlaatste wedstrijd van het seizoen tegen Webton Hengelo. Een wedstrijd waarin we punten moeten pakken om nog een kans te maken ons te handhaven in de topdivisie. De doelstelling, die we ons voorafgaand aan het seizoen gesteld hadden maar waarbij we nog (deels) afhankelijk zullen zijn van de andere uitslagen. We dagen u uit om -net zoals ons- aankomende zaterdagmiddag in Omnisport weer alles te geven in de strijd voor lijfsbehoud. Schreeuwt en trommelt u ons naar een mooi resultaat. U komt toch ook?