Heren 2 zoekt in het paasweekend naar punten maar vindt ze niet

Heren 2 speelde afgelopen zaterdag tegen de hekkensluiter, Sliedrecht Sport, in sporthal de Stoep in Sliedrecht. Thuisblijvers konden voor het eerst meekijken via een livestream. Helaas lukte het Heren 2 niet om punten te pakken. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Zoektocht naar punten blijft door achterwege blijven van wederopstanding

Het is ongekend spannend onderin de topdivisie. Iedere week is dan ook belangrijk om lijfsbehoud af te dwingen, hetgeen degradatievolleybal zelfs heel aantrekkelijk maakt. Alle teams onderin zijn bezig met hun zoektocht naar punten. Dat betekent overigens -net zoals bij alle andere wedstrijden- dat we ons goed voorbereid hebben op de uitwedstrijd tegen de nummer laatst, Sliedrecht Sport H1. Het belang van een goed resultaat was ons allen duidelijk en de spanning was dan ook (voorafgaand aan dit duel) voelbaar. Kortom een wedstrijd waarin we veel konden verwachten, maar waar wij maar met een “goal” (doel) ingingen. Helaas bleken we niet in staat om de opmars van Sliedrecht te stoppen en een antwoord te geven op de vele kansen die we in alle sets creëerden. Met 0-3 (24-26, 19-25 en 23-25) zagen we Sliedrecht tot nog maar één punt naderen. Met nog drie finales te spelen zal de spanning niet minder worden en is een wederopstanding gewenst.

Laat je niet verrassen.
Laat je niet imponeren.
Laat ons antwoord geven.
Samen hebben we één doel, één goal!

G eloof (in eigen kunnen)
O ffence (strijd aangaan)
A ctivatie (elkaar stimuleren)
L uisteren (naar afspraken)

Op volleybalgebied doen beide teams niet veel voor elkaar onder. In uitstraling en beleving zijn er wel degelijk verschillen te merken tussen onze oosterse en de westerse mentaliteit: clownesk gedrag en een ongekende bluf. Doe wat bij je past, is het dan het enige dat op persoonlijk vlak telt. Volleyballend het antwoord proberen te geven, de opdracht in het veld. Bewust van hetgeen wij konden verwachten en met een uitstekend resultaat in de heenwedstrijd, beloofde het een spannende titanenstrijd te worden. Niets was minder waar, behalve dan de winst van één of meerdere sets.

In sporthal “De Stoep” was zelfs voor dit duel een ware livestream beschikbaar gesteld waarop ook alle thuisblijvers het duel konden volgen, hetgeen past in de ambitie van de beste jeugdvereniging van Nederland. In een gelijk opgaande eerste set moesten we ook concluderen dat we op de stand van 12-12 het verschil niet hebben weten te maken door de vele servicefouten en het niet benutten van de zelf gecreëerde rallykansen. Sliedrecht sloeg met meerdere ‘vallende floaters’ een klein gaatje en bereikte als eerste de 20 punten. Met een inhaalslag werd het een ongekend spannend slot van de eerste set, die uiteindelijk toch nog met 24-26 naar Sliedrecht ging.

De start van de tweede set gaf direct een ander beeld. De vooraf gevreesde servicedruk (met meerdere sprongservices, waaronder die van hun spelverdeler) waarop we passend een antwoord moesten zien te vinden, zorgde al direct voor een enorme achterstand op het scorebord (0-6 en 2-8). Echter in het vervolg van deze set sprokkelden we voortdurend slechts één puntje op eigen service terug. Punt voor punt kwamen we wel dichterbij, maar bleek de ‘Gala-bal’ onze grootste kwelgeest van achter de servicelijn. Het verschil werd weer groter gemaakt door een tweede (sprong)opslagserie en met 19-25 keken we tegen een 0-2 achterstand in sets aan. Een compleet ander scenario dan dat we in gedachten hadden, maar vergelijkbaar met de laatste thuiswedstrijd die we toch nog met 3-2 winnend wisten af te sluiten. Was een wederopstanding (dus) weer mogelijk?

Gelukkig kende de -achteraf bekeken- laatste set weer veel overeenkomsten met de eerste. Enige verschil was dat de te hoge foutenlast op service vervangen werd door angst. Het lukt namelijk nu wel vaak om de bal in het 81 m2 speelveld te mikken, maar de parabool werd wel heel hoog/ruim. Met speels gemak werd de libero van Sliedrecht in staat gesteld zijn taak uitstekend uit te voeren en voor zijn mede-passers de bal weg te pakken. Met minimaal verschil (23-25) slaagde Sliedrecht erin om een einde te maken aan deze wedstrijd, maar wat er bij het allerlaatste punt precies gebeurde weet wellicht alleen de eerste scheidsrechter. De frustratie aan onze zijde steeg naar het kookpunt. Het was niet alleen de frustratie tegen de weifelende beslissingen, maar ook voor het puntverlies. En misschien wel de frustratie naar ons eigen spel. Wij bleken namelijk niet in staat om ons beste spel te tonen en dat juist in een wedstrijd waarin we dat wel moesten doen. Jammer en teleurstellend, maar laten we het alsjeblieft gewoon bij onszelf zoeken!

Met nog drie finales, waarvan twee thuiswedstrijden, te spelen blijft de opdracht ‘gewoon’ hetzelfde. “Dat is logisch” (JC). We hebben het onszelf alleen weer een stuk moeilijker gemaakt. Op zaterdag 9 april beginnen we om 16.30 uur in Omnisport tegen Van Daal/Donki Sjot. Zondag 17 april reizen we naar Meijel om tegen de (waarschijnlijk) kersverse kampioen te spelen. We eindigen op zaterdag 23 april thuis tegen Webton Hengelo. We hebben niet het makkelijkste programma, maar “zonder tegenstander kun je ook niet winnen” (JC).