Heren 2 beleeft een kostbare avond in Amsterdam

Heren 2 won zaterdag de eerste set in 2016. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, lees je in het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake over de ontmoeting van Heren 2 en USC US in Amsterdam.

Een kostbare avond in Amsterdam

Het nieuwe jaar zijn we niet goed begonnen en de score staat nu op 9 sets tegen en slechts 1 voor, weliswaar zaterdagavond tegen nummer 11 van de competitie (US) behaald. Niet alleen het resultaat (in voor ons vaak lastige uitwedstrijden), maar juist de hoeveelheid gemiste (opgelegde) kansen tasten het vertrouwen aan. De balans na een kostbaar avondje Amsterdam opgemaakt: 0 punten, een baalgevoel en 54 euro aan parkeergeld.

Nieuwe wedstrijd, nieuwe kansen. Weer een kans om ons eigen niveau te halen en zodoende een prima kans te hebben op een positieve uitslag. Vaak een lastige opgave, want wij zijn in deze competitie zelf (vaak) onze grootste vijand (gebleken). De opgave is om 'back to basics' te gaan en eenvoudige afspraken na te komen, vooruit te blikken en spelplezier te tonen. In de uitvoering zijn we daar echter (dik) onvoldoende in geslaagd en was overcompensatie zichtbaar in de vorm van ballen voor elkaar wegpakken (en dus uit de afspraken treden), (re)ageren op de scheidsrechters en sturing van de ander(en) in plaats van eigen taakgerichtheid. Het is tijd voor verandering, maar over het hoe hebben we nog een week om na te denken. In ieder geval geldt wel de volgende uitspraak: “Vertrouwen in de ander is de basis om in een team te presteren. Zelfvertrouwen is nodig om individuele kwaliteiten te tonen."

De start van de eerste set was veelbelovend. In tegenstelling tot vorige week stonden we zelfs met 4-2 voor, maar na 9-9 sloeg US het eerste gat. Na terug gekomen te zijn tot een tussenstand van 13-14, slaagden we er niet in om bij te blijven en US liep uit tot setwinst (20-25). In de tweede set zagen we een voorsprong van drie punten (15-12) in één servicebeurt als sneeuw voor de zon vertrekken. In het verdere verloop scoorden we nog wel om en om punten, totdat op 24-24 US twee punten op rij scoorden en de setwinst naar zich toe trok (24-26). De verloren eerste twee sets benadrukten wel dat er kansen waren. In het derde bedrijf lukte het dan wel om vanaf (14-15) een tussensprint te trekken en een voorsprong van drie punten op te bouwen (21-18). Daarna werd het alsnog onnodig spannend, maar gelukkig bleven we nog wel aan de goede kant van de score (27-25). De vierde en laatste set gaf geen ander wedstrijdbeeld meer. In het begin van de set een kleine achterstand, die we halverwege weer ingelopen hadden, maar in één serie van maar liefst 6 punten werd het verschil uitvergroot. Met een 18-25 nederlaag werd het 1-3 in sets en kwam een einde aan een kostbaar avondje Amsterdam.

Zaterdag staat (gelukkig) weer een thuiswedstrijd op het programma. Om 16.30 uur treden we namelijk in ons eigen Omnisport aan tegen Dordrecht. Weer een nieuwe kans om ons te revancheren, ten opzichte van onszelf én de tegenstander.