Heren 2 maakt korte metten met Sliedrecht Sport

Heren 2 had zaterdag iets meer dan een uur nodig om Sliedrecht Sport op de knieën te krijgen. Goed spel zorgde voor een ruime 3-0 overwinning met de setstanden 25-21, 25-19 en 25-13. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake onder 'Lees het hele bericht'.

Collectiviteit en perfectie leiden tot wow-effect en angst voor de toekomst

Niet zelden kregen we -in de voorgaande wedstrijden- door goed spel zoveel kansen, maar wel vaak bleken we in staat om ze om zeep te helpen. Inmiddels lijken we ons te beseffen dat voldoende niet genoeg is voor een team met zoveel individuele en collectieve kwaliteiten. Goed spel (en sommige tegenstanders spreken dan wel eens van geluk) komt namelijk niet vanzelf en we zullen er met elkaar altijd ongelooflijk hard voor moeten (blijven) werken. In de wedstrijd tegen Sliedrecht hebben we dit gedrag bij voortduring getoond en bleken op alle fronten in staat om de gemaakte strategische afspraken tot (bijna) in perfectie uit te voeren. De stand, die -na (helaas) iets meer dan een uur spelen- op het scorebord stond, was: een ruime 3-0 overwinning met de setstanden 25-21, 25-19 en 25-13.

Na een gelijk opgaande strijd in de eerste set maakten we vanaf halverwege de set het verschil door met de nodige servicedruk de voorspelbaarheid in de side-out van Sliedrecht te vergroten. De breakkansen namen toe en we wisten ze steeds vaker te benutten. Zonder lange series tegen te krijgen, konden we de terechte voorsprong handhaven en stond er uiteindelijke 25-21 op het telbord. De slechte start van de tweede set (0-4) was toe te schrijven aan misschien wel de gewijzigde startopstelling van de tegenstander, waardoor wij vier directe fouten maakten. Iets dat we niet eerder, maar ook verderop in de wedstrijd, niet meer gezien hebben. Halverwege stond de stand al weer gelijk en -zonder ontzag- bleven we met veel druk en gericht op onze targets (mindere passers) serveren, formeerden we vaak een hoog en gesloten twee- (en zelfs drie-) mansblok en liepen we in het achterveld de getoucheerde bal eruit. Het geloof dat het -na 25-19 in de tweede set- ook in de derde set gewoon weer moest gebeuren, bleek al snel na een voortvarende start. We bouwden een muur aan het net, waar (bijna) geen enkele Sliedrechter meer langs kwam en zelfs de (soms) verhitte emoties en discussies ‘raakten’ ons niet meer. De focus was duidelijk en het doel dat we voor ogen hadden, bleef op ons netvlies staan: ‘no mercy’ voor de tegenstander en onszelf zien te belonen. Met een 25-13 zorgden we voor een - zeer goed smakende- revanche voor de nipt verloren bekerwedstrijd als laatste onderlinge ontmoeting.

Het vertoonde spel kan gezien worden als de opbrengst van de werklust en meedenkend vermogen van ieder individuele (mee)speler tijdens de trainingen. In de onderlinge strijd wordt iedereen op de twee keer twee uur trainen namelijk steeds vaker gedwongen het maximale uit zichzelf te halen en daarmee zijn teamgenoten te stimuleren hierin mee te gaan. In combinatie met het (onderling) coachende vermogen om oplossingsgericht te denken ontwikkelen we ons keer op keer. De angst, waarvoor we nu moeten waken, is om weer achterover te leunen. Voor velen een niet onbekend fenomeen en misschien wel iets dat onze -bij SV Dynamo passende -valkuil is. Vertrouwen in een goed vervolg is bij het team en de begeleidingsstaf aanwezig, want de nieuwe norm is door deze uitmuntende wedstrijd opnieuw gelegd. Zelf iets hoger dan tot nu toe.

Volgende week zaterdag staat de laatste competitiewedstrijd van 2015 op het programma. Dan mogen we namelijk in Den Dungen om 20.00 uur plaatselijke tijd aantreden tegen het (iets) hoger geplaatste HLB Van Daal/DS. Daar staat ons een nieuwe uitdaging te wachten, namelijk met weer een andere selectie zien te presteren in een uitwedstrijd en daarmee de stijgende lijn te continueren.