Mooie overwinning Heren 2 op Sinterklaasavond

Zaterdag 5 december speelde Heren 2 een inhaalwedstrijd tegen Zaanstad, de nummer vijf van de topdivisie. Een spannende Sinterklaasdag, zo blijkt achteraf. Niet alleen  voor onze jongste ballenkinderen (onder aanvoering van Anneke Klomp, misschien wel Gelderse Sportvrijwilliger van het jaar), maar ook voor het team. Na het vaak onnodige puntenverlies van de afgelopen weken in uitwedstrijden tegen onze directe concurrenten was de spanning extra voelbaar. Uiteindelijk werd het na ruim twee uur spelen toch nog een ‘mooie’ 3-2 overwinning. Sinterklaasavond kon bijna niet beter beginnen. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Beste talenten van Heren 2,

Alleen de eerste wedstrijd was de selectie compleet,
dat is wat de Sint nog van de afgelopen weken weet.
Van blessures tot het stoppen van een jong talent,
omgaan met tegenslagen dat is iets wat nooit went.

Vijf december is de dag,
waarop de Sint ook zag
dat sportiviteit en respect in het veld
helaas niet altijd bij volleybal geldt.

Met gepaste trots
waren de punten er toch nog plots.
Onthoud voor altijd goed,
dat hard werken en punten vieren het zelfvertrouwen goed doet.

Het is nu weer tijd om er eventjes van te genieten,
Met sportieve groeten van de Sint en zijn werkpieten.

Eerste scheids strooit met kaarten, maar speelt uiteindelijk toch niet voor Sinterklaas

Op ons aller verlanglijstje voor op de verjaardag van Sint Nicolaas stond -zoals wellicht valt te begrijpen- met stip bovenaan een "overwinning". Na een tumultueuze warming-up, waarin de acceptatie van het elkaar (lees: een speler van de tegenpartij) aanspreken helaas niet door iedereen begrepen werd, ging ook nog voordat de wedstrijd daadwerkelijk begon onze vaste middenman (Jeffrey van Apeldoorn) ziek naar huis. Werd de spanning hem op deze dag teveel?

Toch bleken we als team in staat om -met Peter Langevoort en Nathan Jonker van ons derde herenteam (uitkomend in de tweede divisie) in de basisopstelling en tevens (bijna) de gehele wedstrijd in het veld staand- in staat om uitvoering te geven aan de vooraf gemaakte plannen (speelstrategie). In de eerste set wisten we dan ook vanaf de start de regie te nemen en de voorsprong gedurende de gehele set te consolideren (25-22). In de tweede set lukte het niet meer om vanuit onze servicedruk de voorspelbaarheid bij Zaanstad te vergroten en vielen we terug in een veel te hoge foutenlast en leken we zelfs meer met onze gedachten bij “het avondje van Sinterklaas” te zijn (17-25).

Stormachtig begonnen we in de derde set en binnen no time was de voorsprong tot ongeveer 10 punten opgelopen, maar met dezelfde snelheid bleek deze weer als sneeuw voor de zon verdwenen en keken we na een 22-25 nederlaag tegen een achterstand aan van 1-2 in sets. Inmiddels waren verschillende (kortdurende) wissels in het veld gekomen, met toch een niet te gering succes. Gelukkig hebben we ons -na een voorzichtige start van het vierde bedrijf- onszelf weer weten te hervinden. Zelfs op het moment dat we allemaal dachten een geweldig punt gescoord te hebben, bleek de beslissing toch in ons nadeel uit te vallen. Juist dit moment gaf meer energie om samen een extra stapje te zetten. Met 25-21 werd een beslissende set en tenminste één wedstrijdpunt veilig gesteld.

In een gelijk opgaande laatste set, werd uiteindelijk onze tomeloze inzet om na een verdedigende actie buiten de antenne om -met hinder- toch door te willen spelen (deels) beloond. Daar waar de scheidsrechters er gedurende de gehele wedstrijd voor kozen om niet teveel in te grijpen, strooide de eerste scheidsrechter al eerder in de wedstrijd met een gele kaart en hij kon dan bij het laatste punt (in mijn ogen) dan ook niet anders dan de rode kaart te tonen. Wellicht zien onze rivalen het anders en zijn zij van mening dat hij voor Sinterklaas speelde, maar met 17-15 was het wel afgelopen.

Het was een wedstrijd, die Sinterklaasavond niet alleen later deed aanvangen, maar waarin ook zichtbaar onze spanning, de teleurstelling, het vertrouwen en de angst voelbaar was. Afgewisseld met prachtige rally's en simpele fouten was de spanning en uiteraard de twee wedstrijdpunten, die veel goed maakt. Deze uitslag en het feit dat we wellicht volgende week weer gebruik kunnen maken van de zieke en geblesseerde spelers geeft vertrouwen om zaterdag weer voor de volgende competitieronde (zaterdag 12 december om 16.30 uur) in weer een thuiswedstrijd aan te treden tegen Sliedrecht Sport.